L’OMIC celebra el Dia Mundial de Consumidor adherint-se a la campanya ‘Si sembla fake, ho és’

95

Un any més, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell se suma a la celebració del Dia Mundial de les Persones Consumidores, que es commemora el 15 de març. Ho fa adherint-se a la campanya impulsada per la Diputació de Barcelona ‘Si sembla fake, ho és‘ per fer visibles els drets en matèria de consum i posar en valor la tasca dels Serveis Públics de Consum de la demarcació.

‘Si sembla fake, ho és’ és la campanya de sensibilització que posa el focus “en les persones adolescents i joves per alertar-les dels riscos i perills en matèria de consum que hi ha a Internet i a les xarxes socials”, explica el tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera.

Aquest col·lectiu “és especialment vulnerable a les estafes i enganys que circulen per les xarxes socials i són, a més, el col·lectiu que menys reclamacions posa. De tots els expedients que han tramitat els Serveis Públics de Consum, només l’11% provenen de persones entre 18 i 35 anys”.

Reproductor d'àudio
Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell

Amb aquesta campanya es vol “alertar de les males pràctiques que proliferen a les xarxes socials i a les plataformes digitals” i “apropar els Serveis Públics de Consum de la demarcació a tota la ciutadania, però especialment al públic més jove”, afegeix Riera.

Consells per estar alerta a la xarxa

Desconfieu dels missatges rebuts per les xarxes socials o per correu electrònic de persones desconegudes i no cliqueu els enllaços que puguin contenir. No respongueu mai correus electrònics o missatges que sol·licitin dades personals o financeres.

Aneu amb compte amb els webs que ofereixen gaudir de descàrregues o streaming de pel•lícules, música, llibres o altres continguts de manera gratuïta amb un simple formulari. Les vostres dades poden ser utilitzades.

Malfieu de les pàgines que ofereixen preus anormalment reduïts, productes de luxe o d’alta gamma. Podria tractar-se de productes robats o falsificats.

Si utilitzeu portals de compravenda d’articles de segona mà, informeu-vos bé sobre la persona compradora o venedora. Consulteu valoracions o comentaris d’altres usuaris, i recordeu que la compravenda entre particulars no s’apliquen les garanties legals previstes en la normativa de protecció dels consumidors.

Com actuar si ets víctima d’una estafa a Internet

Recull proves de l’estafa o de l’engany. Guarda totes les comunicacions, correus electrònics, captures de pantalla i qualsevol altre document relacionat amb l’estafa. Aquestes proves seran útils per demostrar el frau i fer la reclamació.

Contacta amb l’empresa o plataforma. Si es tracta d’una compra en una plataforma reconeguda (Amazon, Wallapop, Vinted, etc.), contacta amb el servei d’atenció al client i explica què ha passat. Sovint tenen polítiques de protecció al consumidor que podrien ajudar-te a recuperar els diners.

Consulta amb la teva entitat bancària o al teu proveïdor de serveis. Si has realitzat el pagament amb targeta, la factura del telèfon o altres serveis de pagament, contacta amb el teu banc o amb el proveïdor del servei. Sovint, poden iniciar un procés de devolució del pagament o bloquejar transaccions futures amb el venedor.

Acudeix al servei públic de consum (OMIC). Els Serveis Públics de Consum locals ofereixen serveis de mediació i faciliten l’accés a l’arbitratge per trobar una solució satisfactòria als conflictes de consum. Si consideres que s’han vulnerat els teus drets, presenta una reclamació.

Denuncia a la policia. A Catalunya, pots presentar una denúncia davant els Mossos d’Esquadra per informar sobre una estafa, un frau o qualsevol altra conducta delictiva a Internet. Això és especialment recomanable si es tracta d’una quantitat considerable de diners o d’un delicte greu. Pots fer-ho en línia o acudir a una comissaria.

Conflictes amb portals ubicats a altres estats de la UE. Si l’estafa té caràcter transfronterer i l’empresa té seu a un altre país de la UE, pots recórrer al Centre Europeu del Consumidor (CEC) o a la plataforma de resolució de litigis en línia de la Comissió Europea. Si l’empresa o l’autor de l’engany està ubicat fora de la Unió Europea, resulta força complicat resoldre qualsevol problema.

Altres organismes de protecció als consumidors. Si es tracta d’una reclamació en matèria de protecció de dades personals, l’organisme competent és l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Si disposes de proves o indicis que acreditin la vulneració dels teus drets a la protecció de dades, pots presentar una reclamació a través de la seva seu electrònica.