Martorell ha encetat aquesta nit els actes de la Diada Nacional de Catalunya amb l’Ofrena Floral al Fossar de Sant Bartomeu, un esdeveniment marcat per la lectura del manifest institucional, enguany a càrrec de Xavier Tió, president de l’Agrupació Excursionista de Martorell (AEM). La cerimònia, conduïda pel regidor de Cultura, Sergi Corral, ha combinat música, poesia i simbolisme cívic per posar en valor la identitat i els valors de Catalunya.
El manifest, elaborat per l’Associació Catalana de Municipis (ACM), ha situat el municipalisme com a “motor clau del futur del país”. Ha subratllat que els ajuntaments “no són només administracions locals, sinó espais de sobirania i democràcia tangible, on es poden prendre decisions que impacten directament en la vida de les persones”. També ha posat de relleu la “necessitat urgent d’un nou model de finançament local amb més autonomia, recursos suficients i capacitat de decisió, per poder garantir serveis de qualitat i afrontar els reptes estructurals de Catalunya”.
El text ha destacat “el paper transformador dels consistoris en polítiques socials, habitatge, mobilitat i economia, que poden reduir desigualtats i construir comunitats inclusives i cohesionades. En un context marcat per discursos d’odi i desinformació, els municipis són considerats antídot contra la fractura social, aportant proximitat, diàleg i confiança”. A més, el manifest ha reivindicat “la llengua catalana, la cultura i l’educació com a elements essencials per mantenir la cohesió social i transmetre un llegat compartit”.
A més, s’hi ha fet una crida a la ciutadania a “renovar el compromís amb un país més just, sostenible i lliure, destacant la importància de la participació activa dels veïns en la vida local i en la presa de decisions”. Ha reivindicat que “des del municipalisme es poden crear polítiques inclusives que no deixin ningú enrere, on la proximitat i la transparència siguin instruments per combatre desigualtats i construir comunitats resilients i cohesionades”.
Lectura del manifest a càrrec de Xavier Tió, president AEM
L’alcalde Xavier Fonollosa ha clos els parlament tot remarcant que “la Diada Nacional no commemora només una derrota, sinó sobretot la voluntat obstinada de ser que el nostre poble va demostrar després d’aquella desfeta. És un dia de record i, alhora, de reivindicació: reivindiquem la nostra cultura, la història, les tradicions, les institucions i, sobretot, la llengua. Però també allò que articula i dona força a qualsevol país: el respecte, la cohesió social i la bona convivència, que són els actius més importants que tenim com a comunitat”.
Des de l’Ajuntament de Martorell “volem reivindicar el país en el seu conjunt. Durant anys, centrats en la recerca legítima de l’Estat, hem descuidat la realitat immediata del país, que ha crescut de set a vuit milions d’habitants gràcies a la immigració. Aquesta nova ciutadania forma part del nostre país i cal impulsar, des de les institucions, les condicions perquè en participi plenament. Per això seguirem treballant, de manera continuada, per enfortir la cohesió i oferir el millor servei a Catalunya”.
Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell
La cerimònia ha inclòs també la interpretació musical de la Coral Ars Nova amb L’emigrant, text de Jacint Verdaguer i música d’Amadeu Vives, així com la lectura de dues poesies per part de l’actriu amateur martorellenca Núria Bonastre Esteve. Aquestes han estat L’onze de setembre de 1714 de Salvador Espriu i Ara mateix de Miquel Martí i Pol.
Lectura poemes a càrrec de Núria Bonastre, actriu amateur
Tot seguit, les autoritats i representants de diverses entitats locals han fet l’ofrena floral, amb la participació dels Capgrossos, Puntaires, Associació per la Salut Mental, Club de Voleibol, Agrupació Excursionista i Òmnium Cultural.
L’acte ha finalitzat amb el cant d’Els Segadors a càrrec de la Coral Ars Nova i les salves d’honor dels Trabucaires de Santa Coloma de Gramenet, que han format un cercle a l’ermita de Sant Bartomeu, reforçant el caràcter solemne i reivindicatiu de la Diada a Martorell.






