Presentat el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, un cop incloses les aportacions de la ciutadania

992

L’Ajuntament de Martorell ha presentat aquest vespre el projecte definitiu del Pla de Mobilitat Sostenible de Martorell (PMUS) a la Sala Jaume Muxart del Centre Cultural. El regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat, Lluís Sagarra, ha anunciat les línies d’actuació un cop incloses les aportacions ciutadanes fetes a les tres sessions participatives de la passada primavera. Ho ha fet per blocs, referint-se a la xarxa de vianants, bicicleta, bus, ferrocarril i vehicle privat, a l’aparcament, a la distribució de mercaderies i a l’educació i sensibilització viàries.

Coincidint amb la Setmana de la Mobilitat Sostenible, Martorell ha presentat aquest instrument de planificació urbana inclòs en l’Agenda 2030 que defineix l’estratègia i les actuacions a seguir per planificar la mobilitat més sostenible. Un document que vol seguir afavorint la mobilitat a peu, en bicicleta i en transport públic; racionalitzar l’ús del cotxe; disposar de més i millor espai públic per als vianants; millorar les infraestructures i la distribució de les mercaderies; la gestió del trànsit; la millora de la seguretat viària i la conscienciació ciutadana.

Sagarra s’ha mostrat molt satisfet del resultat final: “En faig una valoració molt positiva. Hi ha hagut molta participació, amb més de 80 persones i 10 entitats que han fet propostes molt interessants per a l’interès col·lectiu”. Ha positivat que les aportacions “s’han referit a tots els àmbits, no només a allò que els passa a sota de casa seva”.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat

Les línies d’actuació del PMUS

Segarra s’ha acompanyat del regidor d’Agenda Urbana i Planificació Urbanística, Albert Fernández, i de la regidora de Teixit Associatiu, Cooperació i Participació, Àngels Soria. Ha presentat la diagnosi, les aportacions ciutadanes i les propostes d’actuació, distribuïdes per àmbits.

Quant a la xarxa de vianants, el Pla contempla l’ampliació de voreres als 2,5 metres d’amplada, l’accessibilitat universal i la consolidació de passos de vianants adaptats i segurs, completar els itineraris segurs, crear recorreguts nous i eixos cívics, consolidar els itineraris verds i saludables i millorar la connectivitat amb l’entorn natural i les vies blaves.

Quant a potenciar l’ús de la bicicleta, s’identificaran itineraris recomanats –amb connexió a serveis i equipaments-, s’implementaran alternatives d’itinerari, es millorarà la connexió amb barris, polígons i camins, s’aplicarà senyalització específica i s’ampliaran i milloraran els seus aparcaments.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat

Pel que fa a la xarxa del bus, es renovaran i adequaran les parades i marquesines, es millorarà la informació als usuaris i s’adequaran els passos de vianants elevats.

Referit a la xarxa del ferrocarril, s’instarà a FCG i Renfe a la finalització de l’intercanviador de Martorell Centre, i s’impulsarà el nou baixador de FGC al Campus FPCat-UPC, el Polígon SEAT i Can Bros.

El PMUS inclou també millores per al privat. Per exemple, definir una xarxa urbana secundària entre barris i connectar amb la xarxa viària d’alta capacitat. Es reconvertirà la carretera de Piera (B-224) des de la rambla de Les Bòbiles al Pou del Merli, i es faran actuacions per millorar la qualitat de l’aire i la seguretat viària.

Quant als aparcaments, preveu crear-ne de soterrats –com ara un de 175 places del Mercat Municipal-, potenciar els aparcaments dissuasius pròxims a entorns amb molta demanda –Biblioteca, La Sínia, etc- i ampliar i potenciar els aparcaments d’enllaç –Park&Ride-.

Referit a les actuacions de distribució urbana de mercaderies, es facilitarà la creació de punts de lliurament de proximitat o sistemes d’auto recollida de mercaderies, i es regularà les zones de càrrega i descàrrega a través d’una aplicació mòbil.

Finalment, pel que fa a les actuacions d’educació i sensibilització, es potenciarà l’educació per la mobilitat als centres educatius, la participació a la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible, la creació del metrominut, la realització de campanyes per a la promoció dels desplaçaments a peu i el reforç dels camins escolars segurs.

Totes aquestes accions del PMUS es complementaran amb mesures per impulsar vehicles més nets, adaptar l’ordenança de circulació de vianants i vehicles i desplegar Plans de desplaçaments d’Empresa (PDE) per optimitzar la mobilitat dels treballadors.

A l’espera de l’aprovació definitiva

Un cop redactat el projecte, i tal i com explica el regidor Segarra, “ara s’inicia  un procés de presentació d’al·legacions fins el 2 d’octubre, que s’estudiaran i es valoraran. El darrer pas serà aprovar el PMUS i, un cop aprovat, anar-lo implantant en totes les obres i projectes nous, així com en les actuacions puntuals que calgui fer”.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana i Mobilitat

Es culmina així un procés engegat el 26 d’octubre de 2022, quan es va presentar el Pla. A finals del mateix any es va fer una enquesta a la ciutadania, amb la participació i aportació de 500 persones de Martorell, i el setembre de 2023 se’n va presentar la diagnosi. Enguany, s’han fet tres sessions participatives, que han aplegat més d’una vuitantena de persones: una amb el Consell d’Infants –el 8 d’abril, amb la participació d’uns 30 infants d’entre 9 i 12 anys-, una amb l’empresariat –el 10 d’abril, amb 20 participants- i una adreçada a la ciutadania en general –el 14 de maig, amb 32 participants-.

En total, aquestes sessions han aglutinat 93 propostes de molt variades temàtiques, referides a la xarxa de vianants (35%); a la xarxa del vehicle privat (24%); a l’aparcament (16%); a la xarxa de bicicletes (10%); al transport públic (3%) i a l’educació i sensibilització viària (2%), a més d’un 10% restant d’aportacions no relacionades amb la mobilitat.