La Biblioteca Francesc Pujols ja ha difós la programació d’activitats de maig, amb el lema ‘Llegir és viure moltes vides; escoltar els grans és entendre-les’. Dues de les tres presentacions literàries seran de temàtica montserratina: Els camins romeus de Montserrat (segle XI-1850) d’Assumpta Muset i Miquel Vives, el dilluns 4 de maig, i Aeri de Montserrat: una història viva de compromís, d’Héctor Garcia, David Blasco i Antoni Puigbó, el divendres 8. Per al dijous 28, Mònica Bofill presentarà la novel·la negra L’ombra de mitjanit.
Els camins romeus de Montserrat (segle XI-1850) és la primera de les activitats de maig a l’equipament, superada la “ressaca” de Sant Jordi. Serà el dilluns 4 (18.30h), presentada per l’Alfred Mauri, president del Centre d’Estudis Martorellencs (CEM).
És un llibre que, com explica la tècnica de la Biblioteca Josefina Canals, “revela com els pelegrinatges van modelar camins, pobles i formes de vida a l’entorn de la muntanya. Una mirada nova per entendre la història compartida dels municipis montserratins a través del pas dels romeus”. Una obra de la historiadora collbatonina i el catedràtic de Geografia i Història de Martorell. Dues persones “molt coneixedores dels camins”.
Josefina Canals, tècnica de la Biblioteca Martorell

El dia següent (17.30h) torna el ‘Nadons a la Biblio’ amb l’actriu Aïda Puig i Les troballes del Bartolí, per a infants de fins a 3 anys, amb el dia a dia d’aquest personatge, acompanyament musical i uns quants animals i elements que hi apareixen.
El dijous 7, el Servei Local de Teleassistència oferirà al matí (11.00h) la xerrada ‘Gestió de les emocions i aprèn com relaxar-te’, per aprendre a treballar les emocions i donar les eines per relaxar-se.
Divendres 8 (18.30h) es presenta Aeri de Montserrat: una història viva de compromís, d’Héctor Garcia, David Blasco i Antoni Puigbó. La presentació anirà a cura de Santi Sánchez. Canals detalla que “el llibre fa un repàs de tota la història de l’Aeri de Montserrat, que fou un mitjà de transport innovador en l’època en què es va construir, i que va suposar que el viatge entre Barcelona i Montserrat es fes en poc més d’una hora”.
Josefina Canals, tècnica de la Biblioteca Martorell
El dissabte 9 (11.30h) arriba el Cinexic: Ernest i Celestine, contes de primavera. Dos personatges que tornen al país de l’Ernest per arreglar el seu violí, i descobreixen que la música ha estat prohibida.
Encara per al públic infantil a partir de 4 anys, el dimarts 12 (a les 18.15h), l’Hora del Conte torna amb el títol El gegant de la muntanya i en Patufet, amb Albert Estengre.
Coincidint amb la Setmana de la Gent Gran, l’equipament acollirà quatre activitats. El dimecres 13 (11.00h), un itinerari per la Biblioteca per conèixer els seus serveis i dependències. El mateix dia, però a les 17.00h, sessió oberta del Lecxit, un espai d’acompanyament lector de voluntaris amb infants de primària, on es faran les inscripcions per al curs 2026-2027.
Dijous 14, la Biblioteca es trasllada als estudis de Ràdio Martorell, on s’emetrà un nou programa del ‘Martorelletres’ (11.00h) amb recomanacions per a la gent gran. I divendres 15, el Doctor Álvaro Guallar Abadía presentarà Reconexión con tu ser. Vuelve a casa (18:30h), “que proposa reconnectar amb l’essència, a escoltar la saviesa interior”. Amb la conducció de Maite Garcia Prunera. En parla la tècnica de la Biblioteca:
Josefina Canals, tècnica de la Biblioteca Martorell
El divendres 20 (18.30h), Alba Bohigas torna amb el ‘Vistes de dron sobre la literatura’, dedicat ara al poeta, escriptor i intel·lectual andalús Antonio Machado (1875-1939), membre de la Generación del 98 i amb obres tan conegudes com Campos de Castilla, Poesías completas, Nuevas canciones, Soledades y otras poesías, entre d’altres.
Alba Bohigas, conductora del cicle 'Vistes de Dron sobre la literatura'
El dijous 21, nou ‘Jocs de taula amb la llengua’ per a tothom, amb Josefina Canals i Rosa Maria Drets, a les 18.30h. I dissabte 23, d’11.30 a 13.00h, ‘Taller d’Escacs per a Tothom’ amb el Club d’Escacs Martorell.
Finalment, els aficionats a la novel·la negra tenen una cita amb la presentació de L’ombra de mitjanit, de Mònica Bofill (a les 18.30h). Una novel·la que s’obre amb el cos sense vida del periodista estrella del true crime català al parc de Vallparadís, i Terrassa es converteix en un plató. Més que una mort és un espectacle a punt d’esclatar. Hi ha massa ulls mirant el final d’una figura incòmoda que s’ha guanyat un munt d’enemics”.
Josefina Canals, tècnica de la Biblioteca Martorell
Les activitats programades són gratuïtes, però precisen d’inscripció prèvia al portal entrades.martorell.cat.
Comença l’Aula d’Estudis
Des del proper dilluns 4 de maig i fins al 26 de juny, torna l’Aula d’Estudis de la Biblioteca. Es tracta d’una ampliació d’horaris que fa l’equipament amb periodicitat bianual, per a que els universitaris disposin d’un espai d’estudi i de preparació d’exàmens i treballs. L’Aula d’Estudis romandrà oberta tots els dies de 09.00 a 23.00h, amb l’excepció del dia 23 de juny, vigília de Sant Joan, en què l’horari serà de 09.00 a 19.00h.






