Els centres escolars martorellencs superen la primera setmana d’obertura sense incidències

1050

El passat 8 de juny, coincidit amb l’entrada de Martorell a la fase 2, van obrir portes els centres escolars del nostre municipi, seguint el Pla d’Obertura dels Centres Educatius de la Generalitat de Catalunya. Les escoles i instituts han superat la primera setmana sense incidències, segons ha informat la Regidoria d’Ensenyament. L’activitat lectiva es manté per via telemàtica i es prioritza l’atenció presencial personalitzada dels alumnes que acaben etapa. El 19 de juny serà el darrer dia de classes i el nou curs començarà el 14 de setembre ja de forma presencial.

Els centres educatius de la nostra població garanteixen les condicions de salut de l’alumnat i del personal docent i no docent, d’acord amb les exigències de l’autoritat sanitària. Per això̀, tal i com recomana la Generalitat, s’ha descartat la reobertura del servei de menjador abans del proper curs i només en casos específics i necessaris es permet el de transport escolar.

La regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament de Martorell, Sole Rosende, ha explicat que “s’ha prioritzat, en el cas de l’educació primària, l’assistència d’alumnes d’infantil i sisè, i en el cas de secundària, dels alumnes de 4t d’ESO, 2n de Batxillerat i els que acaben cicles formatius. No ens consta cap incidència en aquesta primera setmana diferent. Tot ha anat amb la normalitat que es pot esperar en els circumstàncies que vivim”.

Reproductor d'àudio
Sole Rosende, regidora d'Ensenyament

Els centres també ofereixen propostes especifiques i extraordinàries, mentre duri el període lectiu, per motius d’ocupació́ laboral de les unitats familiars amb fills en edat 1-6 que hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo i el Govern de l’Estat no articuli el permís retribuït per a aquests casos que li ha estat sol·licitat.

Pel que fa a les llars d’infants municipals, la Regidoria d’Ensenyament va informar les famílies de la possibilitat de reobertura i va demanar a les que complien els requisits exigits (treball presencials d’ambdós progenitors i casos de vulnerabilitat) que manifestessin la seva intenció de reincorporar-se al servei. Un total de 15 famílies de les tres llars municipals van sol·licitar plaça. Els infants s’agrupen a la Llar d’Infants Pont d’Estels, dividits en tres aules. “L’activitat presencial a les llars d’infants està pensada per a alumnes entre un i tres anys, i s’està desenvolupant segons les mesures de seguretat que ens marca el moment sanitari”, ha remarcat Rosende.

Tornada presencial al setembre

Des de la Generalitat es treballa en com ha de ser la tornada a l’escola a partir del setembre, amb més equipaments per garantir les distàncies entre els alumnes. La voluntat és atendre presencialment tot l’alumnat. L’entrada podria ser esglaonada en franges de 10 minuts per evitar aglomeracions i no es descarta prendre la temperatura a l’accés del centre.

Caldrà redistribuir els espais dins les escoles i instituts amb un alumne per cada quatre metres quadrats i una distància mínima d’1,5 metres entre alumnes quan no es puguin prendre mesures alternatives. En principi, no caldrà mascaretes dins l’aula.

També es preveu establir més torns de pati per garantir les distàncies entre alumnes durant el temps d’esbarjo. Hi haurà servei de menjador, però amb més torns per assegurar les distàncies. S’establiran mesures específiques per a grups de risc i professorat vulnerable.

Educació demana a ajuntaments i actors privats que cedeixin espais pròxims als centres que siguin útils per a la feina docent per poder fer-hi classe garantint les distàncies. En aquest sentit, la regidora Sole Rosende ha dit que “hem manifestat al Departament d’Educació i a les escoles la nostra voluntat de col·laboració absoluta per garantir aquesta activitat presencial i que tots els alumnes puguin, al setembre, assistir a classe”.

Reproductor d'àudio
Sole Rosende, regidora d'Ensenyament

L’inici de curs serà el 14 de setembre. El Departament d’Ensenyament ja treballa amb els centres escolars per fer una anàlisi dels espais i el professorat dels quals disposen per conèixer quins recursos extra caldrà per garantir la salut d’infants i professors. El departament estudiarà cada cas al juliol per tenir-ho tot lligat al setembre.