ADIF culmina una nova fase d’adaptació a ample internacional del tram Castellbisbal-Martorell, clau per al Corredor Mediterrani

705
Foto: ADIF

ADIF ha finalitzat una nova fase per adaptar a ample internacional el tram Castellbisbal-Martorell, un dels nodes ferroviaris més complexos de la xarxa ferroviària del país i clau en el desenvolupament del Corredor Mediterrani.

Conegut com a La Porta a Europa, les actuacions que s’estan executant en aquest tram permetran enllaçar, amb ample estàndard, la infraestructura entre el Nus de Castellbisbal i la frontera francesa amb els trajectes entre el Nus de Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Martorell, en fase de construcció; així com amb altres actuacions en marxa a les comunitats autònomes per on passa el Corredor. A més, suposen una millora de la fiabilitat gràcies a la renovació d’elements de la infraestructura.

Entre el 30 de juliol i el 17 d’agost, s’han completat les operacions per a la posada en servei de la capçalera nord de l’estació de Martorell i la capçalera sud de l’estació de Castellbisbal. Una vegada culminades aquestes obres, ja s’ha restablert el trànsit en el trajecte Martorell-Castellbisbal-Molins de Rei.

A partir d’ara, es treballa en la reobertura del trànsit per una via en el túnel de Castellbisbal, amb la previsió de posar-la en servei durant el mes d’octubre. Les actuacions continuaran en els pròxims mesos per a disposar de tres vies: les dues del túnel de Castellbisbal, una vegada adaptada la seva estructura a l’ample internacional; i la del ramal de Costablanca, completant-se així una de les fases més complexes en aquest tram essencial per al Corredor Mediterrani.

Actuacions fetes

Els treballs en el tram Castellbisbal-Martorell han consistit en la renovació de la superestructura de via, catenària i instal·lacions de seguretat, amb la instal·lació d’uns 20 aparells de via, 8,2 kilòmetres de carril, 13.600 travesses i 3 nous enclavaments per regular i controlar el trànsit.

En el túnel de Castellbisbal, després dels treballs realitzats en les parets laterals, han conclòs les obres de rebaixi de la rasant amb l’excavació de 17.500 metres cúbics de materials i s’ha executat la contrabòvila sobre la qual s’assentarà la nova superestructura de via en placa i instal·lacions de seguretat.

Entre el 2 i el 13 de setembre, sense afectació a la circulació de viatgers, es duran a terme operacions per a l’adaptació de l’ample estàndard a la terminal de mercaderies de SEAT Martorell.

A més, han conclòs els primers treballs del nou pas sota l’autopista AP-7, on s’han executat 13 noves bigues, 51 pilotis d’uns 20 metres de profunditat, 4 piles i les respectives lloses. Aquesta estructura permetrà avançar els treballs d’excavació del pas inferior des de baix, sense afectar l’autopista, que habilitaran el pas de dues noves vies sota l’AP-7.

Finançament europeu

Aquesta actuació està cofinançada pel Mecanisme ‘Connectar Europa’ de la Unió Europea (CEF).