Adif ha començat el cap de setmana passat les circulacions de prova amb trens d’ample internacional al tram que uneix el nus ferroviari de Castellbisbal, Martorell i el complex de SEAT. Les verificacions s’han realitzat amb una unitat sèrie 130 i representen un pas endavant clau en el desenvolupament del Corredor Mediterrani, ja que precedeixen l’entrada en servei comercial en ample estàndard mitjançant el tercer carril.
Durant dues nits, el tren de proves ha completat prop de 60 trajectes al llarg dels 12 quilòmetres que separen el complex de SEAT, la parada de Martorell Central i el nus de Castellbisbal fins a l’enllaç amb el ramal Castellbisbal-Mollet i l’accés al Port de Barcelona, trams que ja disposen del tercer carril operatiu.
En total, s’han recorregut uns 300 quilòmetres amb l’objectiu de comprovar el correcte funcionament de la infraestructura, dels sistemes de control, comandament i senyalització, i de la resta d’elements i equips associats a la via.
Un dels enllaços ferroviaris més complexos de l’Estat
El tram entre Martorell, la connexió amb la factoria SEAT i Castellbisbal és considerat un dels punts ferroviaris més complexos de tot l’Estat. Conegut com la “Porta d’Europa” del Corredor Mediterrani, aquest enllaç ha estat adaptat amb un tercer carril que permet fer circular, per la mateixa via, trens d’ample ibèric i d’ample internacional.
Aquesta actuació també ha permès augmentar la capacitat, la fiabilitat i la flexibilitat de la infraestructura, beneficiant tant els serveis de viatgers com els trens de mercaderies. L’adequació a l’ample mixt obre la porta perquè el teixit empresarial de la zona incrementi els seus tràfics en ample estàndard, millorant les connexions amb el litoral mediterrani i amb la resta d’Europa.
Amb aquesta nova configuració, es reforçaran les connexions ferroviàries del corredor en direcció nord i sud, unint en ample internacional el Nus de Castellbisbal amb la frontera francesa i amb els trams Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Martorell, així com amb la resta de regions que formen part del Corredor Mediterrani.
Obres de gran complexitat tècnica
Per adaptar els 12 quilòmetres del tram Castellbisbal–Martorell a l’ample internacional, Adif ha instal·lat 62 aparells de via d’ampla mixta —tres dels quals són canviadors de fil— i ha renovat 37 km de vies amb més de 6.000 tones de carril, 55.000 travesses, 80 km de catenària flexible i 5 km de catenària rígida. Les actuacions també han inclòs quatre túnels, on s’ha ampliat el gàlib en tres, i la construcció d’un pas inferior sota l’AP-7 sense afectar el trànsit rodat.
A més, s’han implementat nous sistemes de gestió de la circulació a les estacions de Castellbisbal, Martorell Central i SEAT Martorell, així como equips de seguretat i comunicacions d’última generació, incloent-hi nous enclavaments i elements associats.
Un projecte clau per a la competitivitat i la connexió europea
El Corredor Mediterrani és una infraestructura estratègica per a les connexions ferroviàries d’Espanya amb Europa. Al llarg del seu ramal litoral, en ample estàndard, facilitarà la vertebració territorial unint Andalusia, Múrcia, la Comunitat Valenciana i Catalunya amb el continent.
El Corredor promourà una mobilitat interoperable, més sostenible i competitiva per a les empreses de l’arc mediterrani, impulsant especialment el transport ferroviari de mercaderies. Per aquest motiu, s’ha convertit en una peça clau per al desenvolupament econòmic i social i per a la descarbonització del transport.
El projecte compta amb finançament europeu, tant a través del mecanisme “Connectar Europa” com del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.






