Aprovat el DUPROCIM, document de Protecció Civil per regular totes les situacions de risc

57

Martorell ja disposa del DUPROCIM, el Document Únic de Protecció Civil Municipal que detalla tots els riscos possibles que poden afectar el municipi i els plans necessaris per abordar-los de la manera més òptima. El Ple d’aquest dilluns el va aprovar definitivament, i ara serà enviat a la Comissió de Protecció Civil de Catalunya per a la seva tramitació. La mesura va tirar endavant amb els vots favorables de Junts per Martorell (JxM) i el PSC, i l’abstenció de Movem Martorell i ERC.

El DUPROCIM és un document que determina la planificació de la protecció civil al municipi i que ha d’incloure tots els riscos que l’afectin. És d’obligat compliment per part dels municipis catalans, i ha d’incloure, com a mínim, tots els plans de protecció civil locals obligatoris, en base als corresponents plans especials d’emergències de la Generalitat. També pot incloure altres plans especials, si s’escau.

“És un document extens i molt detallat, de més de 450 pàgines, que detalla tots els riscos possibles des del punt de vista de Protecció Civil de Martorell, com ara inundacions, incendis forestals, risc químic o pandèmies”, destacava el regidor de Seguretat Ciutadana Lluís Sagarra a la sessió. Un full de ruta “que analitza cada risc i que determina les actuacions detallades en el cas que es produeixi l’incident, siguin d’àmbit municipal o supramunicipal, establint en aquest darrer cas la col·laboració necessària”.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana de l'Ajuntament de Martorell

El DUPROCIM va començar a gestar-se el febrer de 2020 amb el vistiplau de la Comissió Municipal, però s’hi van presentar al·legacions. Després de diverses esmenes i addicions, i de desestimar una nova al·legació, el document ja és una realitat. Per Sagarra, “ha estat fet a consciència, per això és tan exhaustiu i per això hem trigat una mica a tenir-lo enllestit. Però és un bon punt de partida per a que tothom estigui tranquil”.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana de l'Ajuntament de Martorell

En el debat, els socis de govern del PSC hi van donar suport. El regidor de Transició Digital i Sostenible, Javier González, el qualificava com a una eina “molt necessària, que ens ajuda a planificar la resposta municipal davant les emergències que tenim, i protegir persones i bens, a més d’alertar la ciutadania i tenir els protocols adequats per actuar”.

González recordava que, quant al clima, “cada cop passen fenòmens més atípics i cada cop més freqüents, i hem d’assumir responsabilitat com a consistori de mantenir el document operatiu i que el puguem anar revisant en base a com canvien les circumstàncies”.

Javier González, regidor de Transició Digital i Sostenible

La regidora de Movem Martorell Àngels Cardona valorava que “és un document extens, fruit d’un procés llarg i feixuc on ha calgut valorar tots els aspectes i determinar les formes d’actuació, i on els tècnics han fet molt bona feina”. Tot i així, criticava “que per a un document tan important per Martorell com aquest hagin trigat 20 anys en posar-lo sobre la taula. No han estat prou diligents”.

Àngels Cardona, regidora de Movem Martorell

El portaveu d’ERC Soulimane Messaoudi recalcava que el DUPROCIM ha de ser flexible i adaptable en el temps: “Cal adquirir el compromís d’anar-lo revisant i actualitzant i de mantenir-lo sempre operatiu”. Ho argumentava en els darrers fenòmens meteorològics extrems que s’han patit els darrers anys, i que s’han tornat a viure els darrers dies al nostre entorn.

Soulimane Messaoudi, portaveu d'ERC

Un cop aprovat, el DUPROCIM serà tramès a la Comissió de Protecció Civil de Catalunya, per a l’homologació dels plans que conté, d’acord amb el que estableixen la legislació en matèria de Protecció Civil i el Decret 155/2014, de 25 de novembre.