Aquest mes de setembre han començat les actuacions de millora ambiental del tram final del riu Anoia, al seu pas per Martorell. L’objectiu és recuperar l’espai fluvial i el seu entorn més immediat, amb intervencions que ajudin a restaurar l’ecosistema, fomentar la biodiversitat i millorar el paisatge.
Els treballs se centren en l’àmbit dels marges del riu i inclouen diferents actuacions ambientals de recuperació de l’espai fluvial. En primer lloc, es desbrossarà tot l’àmbit d’actuació i es retiraran les espècies que no són autòctones, principalment la canya comuna (Arundo donax) per evitar la seva expansió. Aquest tipus de canya es retirarà amb l’objectiu que no sigui un obstacle en cas d’avinguda del riu i per tal d’afavorir el desenvolupament de la vegetació autòctona.
Un cop eliminades aquestes espècies, es plantaran noves varietats autòctones pròpies dels marges del riu, com herbàcies i vegetació de ribera, per ajudar a recuperar l’equilibri natural de la zona. A més, per garantir el manteniment, es crearà un camí pel marge esquerre del riu, que arribarà fins a la confluència de l’Anoia amb el riu Llobregat.
L’àmbit d’actuació abasta els dos marges del riu Anoia, des del gual inundable per a vianants —que connecta el Parc del Riu Anoia amb el Camí del Pontarró— fins al Llobregat.
Aquests treballs formen part del “Proyecto de nueva infraestructura verde para la reducción del riesgo de inundación en el entorno urbano del barrio de la Vila en Martorell” que compta amb el suport de la Fundación Biodiversidad del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO), en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU. A més, en el cas d’aquesta actuació en concret, també es compta amb el suport de l’Agencia Catalana de l’Aigua (ACA), en el marc de “Subvencions per a la recuperació de riberes i la millora de l’estat ecològica les masses d’aigua rius i zones humides”.







