L’inici de curs i el retorn a la rutina implica despeses extraordinàries al setembre, que se sumen a les de l’estiu. Aquest mes pot ser un bon moment per analitzar on se’n van els nostres diners i plantejar-se nous propòsits per millorar l’economia familiar.
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Martorell (OMIC), amb el suport del personal expert en Consum de la Diputació de Barcelona, proposen planificar un pressupost; eliminar les despeses innecessàries i fixes de casa; estalviar en transport; reciclar sempre que sigui possible; comparar preus i aprofitar les ofertes; i tenir precaució amb els préstecs i l’ús indiscriminat de les targetes de crèdit com a mesures d’estalvi.
Pel tècnic de Consum de l’OMIC, Ferran Riera, és important que “durant tot l’any portem un control de despeses perquè saber quants diners ens sobren ens permetrà establir prioritats”. Habitualment només recordem els pagaments més importants com la hipoteca o les factures de subministraments, però cal tenir presents les despeses més petites del dia a dia, com el cafè del matí o els àpats fora de casa.
Pel que fa a eliminar les despeses innecessàries, la tornada a la normalitat pot ser una bon moment per plantejar-nos quin tipus de despeses estem fent de manera innecessària. Riera aconsella que sobretot es revisin “les contractacions de serveis com els canals de televisió o de telefonia”. Donar-nos de baixa d’una subscripció o servei al qual no donem gaire ús o revisar els contractes i analitzar si hi ha algun concepte que sigui prescindible, ens pot ajudar a equilibrar la nostra economia.
Un consum responsable dels subministraments de la llar sempre ens ajudarà estalviar. Moltes companyies de sector elèctric com ara l’electricitat, les telecomunicacions o assegurances llancen campanyes de reducció de preus per intentar captar nous clients. Des de Consum remarquen, per tant, que “és un bon moment per demanar pressupostos comparatius sobre assegurances, subministres de llum, gas, plans que puguin ser molt més econòmics o que es puguin adequar a les nostres necessitats”.
Ferran Riera, tècnic OMIC
Anar a la feina a peu o amb bicicleta és saludable i, a més permet estalviar. Si cal transport públic, els trens de mitja distància i rodalies són gratuïts fins al 31 de desembre sol·licitant l’abonament a les estacions. Una altra possibilitat és posar-se d’acord amb persones properes i organitzar un sistema per compartir cotxe.
No cal comprar-ho tot nou i, per tant, reciclar és una altra mesura que ens ajudarà a reduir despeses. Per exemple si hi ha nens a casa, possiblement part del material escolar serveix d’un curs per a l’altre. Una altra alternativa per estalviar són les botigues i pàgines web especialitzades en productes de segona mà, on es poden trobar objectes en molt bon estat.
Un altre dels consells fa referència a comparar preus abans de comprar i aprofitar les ofertes. En aquest sentit, Ferran Riera proposa “comparar preus en diferents establiments ja que poden haver-hi diferències considerables”. Una bona opció és aprofitar les ofertes del comerç de proximitat.
Finalment, l’expert en consum de l’Ajuntament de Martorell, demana tenir precaució amb els préstecs i l’ús indiscriminat de les targetes de crèdit. Per Riera, “hi hauria d’haver una negociació constant amb límits i comissions de targetes de crèdit i, sobretot, estar amatents amb les condicions noves que sorgeixen constantment en la banca online”.
Ferran Riera, tècnic OMIC
Les dificultats per fer front a pagaments extraordinaris després de les despeses de les vacances porta algunes famílies a contractar crèdits ràpids. Cal recórrer-hi només quan sigui estrictament necessari, i sempre sospesant la capacitat de la família per fer front als nous pagaments que comportarà el crèdit o l’endarreriment del pagament de la despesa.
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la demarcació per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A Martorell, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor la trobareu a l’edifici de l’Ajuntament del carrer del Mur, 61.
En el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.