El 36è Cicle de Teatre Escolar enfila la seva recta final

203
36è Cicle de Teatre Escolar de Martorell

Recta final del 36è Cicle de Teatre Escolar, que organitza l’Aula de Teatre de Martorell i les regidories d’Ensenyament i de Cultura de l’Ajuntament, d’octubre de 2024 a maig de 2025. Més de 2.000 alumnes martorellencs dels nivells més bàsics de l’ensenyament -llars d’infants, Infantil, Primària i l’Escola El Pontarró- gaudeixen de 13 espectacles, tant a les aules com a El Progrés i a l’Auditori Joan Cererols. El cicle s’ha encarat aquest curs, a l’igual que en l’anterior, amb l’objectiu de fomentar emocions i sentiments entre els infants.

La campanya de teatre escolar se celebra d’octubre a maig. Promou “el gust per les arts escèniques i l’experiència teatral, i serveix d’eina al currículum escolar per treballar i reflexionar sobre els temes que plantegen”, explica l’auxiliar tècnica de Cultura de l’Ajuntament, Alícia Zamora.

Quant als temes, els dos darrers anys s’ha plantejat, a proposta dels centres escolars, el “dels sentiments i les emocions entre els alumnes”, per aprendre a reconèixer-los, compartir-los i que serveixin per a la resolució de conflictes amb una bona gestió emocional i el treball d’àmbits com ara l’empatia o l’autoestima.

Reproductor d'àudio
Alícia Zamora, auxiliar tècnica de Cultura de l'Ajuntament

Als espectacles programats, els personatges projecten al públic diferents estats anímics, com ara la ràbia, la por, l’enveja, l’alegria o l’agraïment. Es busca que l’alumne els identifiqui i s’aproximi a l’emoció. El desenvolupament de l’obra pretén ajudar-lo a saber gestionar les seves pròpies emocions, de manera natural, directa i àgil.

Maria Coll, membre de coordinació de l’Aula de Teatre i encarregada de la campanya, explica que amb el visionat dels espectacles “és important proporcionar eines als infants en gestió eomocional”, i posa com a exemple “el bullying. Que l’obra els ajudi a detectar si al seu voltant hi ha algun cas o si s’hi senten identificats, i com reaccionar i demanar ajut”.

Reproductor d'àudio
Maria Coll, coordinadora de l'Aula de Teatre

Els infants no només van a teatre, sinó que reflexionen al voltant del contingut de l’obra. “Després podem parlar de l’obra, no només del tema o del missatge, sinó també l’experiència d’anar a teatre”. Maria Coll afegeix que “també enviem qüestionaris a les escoles per a que en facin valoració i saber què podem millorar”, i que “el feedback amb ells sol ser molt positiu”.

Reproductor d'àudio
Maria Coll, coordinadora de l'Aula de Teatre

El Cicle s’estructura en tres torns i arriba “a les llars d’infants amb una funció anual d’I2, a l’escola d’Educació Especial El Pontarró, i als alumnes d’Infantil -a l’escola els d’I3 i a l’Auditori els d’I4 i I5-, i als cicles inicial, mitjà i superior de Primària, a El Progrés”, comenta Zamora. Al segon torn “veuen obres en anglès, per apropar aquesta llengua i practicar-la en un entorn viu”, i al tercer torn -l’actual-, es repeteix l’estructura del primer.

Reproductor d'àudio
Alícia Zamora, auxiliar tècnica de Cultura de l'Ajuntament

El primer torn -octubre i novembre de 2024- es va focalitzar al voltant de la sensibilitat visual, el valor de les coses petites, els conflictes interns i externs de fer-se gran i responsabilitzar- se de les accions quotidianes. Així, els alumnes van gaudir de sis espectacles. Els dos primers, a cada centre educatiu –La Petra en el pais dels contes (Maria Coll) i On són els meus amics? (Meritxell Termes). Els altres quatre, a El Progrés i l’Auditori: Un tros de pa (Les Pinyes); El conillet blanc (Espiral Màgica); The Postman (Txema Muñoz) i Orelles de papallona (Espiral Màgica), que van aplegar un total de 2.117 espectadors.

El segon torn -gener i febrer- té els mateixos objectius, però s’ha focalitzat en la promoció de l’anglès. La companyia Jumping Ducks hi va portar dos espectacles (The snow queen i Cinder Ella New York) i Theatre4Schools va representar The empeor’s new suit. En total, hi van assistir 1.683 infants.

Quant al tercer torn -l’actual, que s’acaba al maig-, es pretén aproximar a l’infant a empatitzar davant d’un conflicte emocional d’algun company/a dins de l’escola, centrant-ho en aquesta ocasió al voltant de la temàtica de l’assetjament escolar, tot i que també hi haurà propostes del respecte a l’entorn i la natura. 2.136 alumnes hi han passat fins ara.
Coll avança que ja treballa en la confecció de la programació del proper curs, que canviarà de temàtica i s’enfocarà al voltant “del medi ambient”.

Reproductor d'àudio
Maria Coll, coordinadora de l'Aula de Teatre

El Cicle de Teatre Escolar de Martorell no només apropa l’alumnat a la sala com a espectador. Prèviament, les escoles reben dossiers pedagògics de cada obra que veuran al llarg del curs, amb propostes d’activitats per abordar-ne els continguts -temàtiques que apel·len el seu dia a dia- a les aules, compartir-los i debatre’ls abans d’anar a veure-la.