El Baix és cultura, el primer festival comarcal ‘online’, arriba a prop de 50.000 persones

990

El Baix és cultura, el primer festival comarcal online que s’ha celebrat al Baix Llobregat, ha comptabilitzat una audiència de 48.803 persones als quatre canals d’Instagram habilitats com a escenaris del centenar d’activitats que s’han organitzat del 8 al 10 de maig. Les propostes artístiques s’han seguit de manera simultània a quatre canals de la xarxa social Instagram distribuïts per zones geogràfiques (zona Nord, zona Centre, zona Fonstanta i zona Delta) que han assolit els 6.993 seguidors i seguidores.

Una vintena d’ajuntaments del Baix Llobregat, entre ells el de Martorell, està darrera d’aquesta iniciativa, que ha vist la llum en plena crisi sanitària de la COVID-19, amb la voluntat de ser una plataforma de suport al talent cultural de la comarca i per potenciar i donar suport a una àmplia varietat d’artistes locals.

Gràcies a la proposta, s’ha pogut gaudir d’actuacions de dansa, música, teatre, màgia, conta-contes, entrevistes i intervencions literàries, i fins i tot, tallers de cuina o de manualitats. Tot un repte per als organitzadors i per als creadors implicats en aquesta primera experiència online que ha servit per difondre, a través de les xarxes socials, el talent baixllobregatí.

15.000 espectadors a la zona Nord

Les 30 actuacions emeses al perfil @elbaixescultura_zonanord (Martorell, Sant Andreu de la Barca, Abrera, Sant Esteve Sesrovires i Esparreguera) han aplegat uns 15.000 espectadors. El regidor de Cultura, Museus i Patrimoni, Andreu González, valora molt positivament l’experiència perquè “hem fet una cosa que no havíem fet mai, i això en sí mateix ja és un valor. A més, ha tingut una bona recepció per part del públic, a través d’Instagram”.

“Els artistes martorellencs han sumat entre 40 i 70 visualitzacions constants en directe cadascun, que es van multiplicar amb les visites posteriors als stories”, destaca González. En xifres absolutes la rapera Mucha Miriam ha tingut 454 visualitacions globals (entre el directe, els stories i entrades puntuals), el jove ballarí Blai López 563, els músics Xavier i Genís Pagès 438, la il·lustradora Clara-Tanit Arqué 307, el saxofonista Pere Miró 493 i el mag el mag Jordi Pinto 412. En total, 2.667 persones han gaudit de les actuacions proposades des de la nostra població. El regidor apunta que “alguns artistes de Martorell han tingut espectadors virtuals com per omplir tres vegades l’Auditori Joan Cererols”.

Andreu González, regidor de Cultura

Públic majoritàriament femení, entre els 35 i 54 anys

El 71% del públic connectat al festival ha estat femení, front al 29% masculí, és a dir, set de cada 10 espectadors han sigut dones. Per franges d’edat, la majoria d’internautes té entre els 35 i 44 anys (32%), seguits dels de 45 a 54 anys (26%). Pel regidor de Cultura, “caldrà tenir en compte l’important seguiment per part de les dones a l’hora de triar les actuacions si es fan més edicions d’aquest cicle”. Pel que fa als barems d’edat, “hi ha un públic al qual no arribem perquè potser no se sent còmode amb les noves tecnologies, que són els majors de 55 anys, i tampoc no va participar gaire la gent més jove”, entre els 13 i els 25 anys.

Andreu González, regidor de Cultura

Suport de cares conegudes

El festival ha rebut el suport de nombrosos i reconeguts artistes vinculats al Baix Llobregat que han destacat com de necessària és la cultura i apostar pels creadors, encara més en moments com l’actual. Nil Moliner, Pep Plaza, José Corbacho, Quim Masferrer, Karra Elejalde, Lucrecia, Sidonie, Santi Balmes, Francesc Latorre, Lorenzo i Mercedes Milà, així com els periodistes martorellencs de TV3 Cristina Solias i Miquel Sabe, han estata algunes de les cares conegudes que han donat suport al certamen.