L’Aula de Teatre de Martorell, amb el suport de l’Ajuntament, va iniciar el passat 9 d’octubre el 35è Cicle de Teatre Escolar d’aquest curs 2023/2024. Es tracta d’un programa d’espectacles dirigits als infants, que enguany ha escollit la temàtica de la gestió emocional, amb l’objectiu que aprenguin a identificar i gestionar els sentiments. El cicle es dividirà en tres torns en què els escolars, de primer, segon i tercer cicle, podran visualitzar diverses obres de teatre fins a l’abril, al Centre Cultural, a El Progrés i als mateixos centres escolars.
Enguany la campanya de teatre pretén enriquir i despertar sentiments i emocions en els més petits i que prenguin consciència d’aquestes a través del teatre. Així, cada cicle escolar es focalitzarà en gestionar les emocions pròpies de l’edat de cada infant.
Alícia Zamora, tècnica auxiliar de programació cultural i referent del programa ‘Cultura i Educació’ de l’Ajuntament de Martorell, explica que “són espectacles que proposen a l’infant temes on se senten identificats i que poden ser pròxims a alguna situació que puguin estar vivint i no sàpiguen ben bé com gestionar. La finalitat és ajudar-los a buscar resposta a allò que els passa en el seu dia a dia”.
Reproductor d'àudioAlícia Zamora, referent programa 'Cultura i Educació' Ajuntament de Martorell
Les sessions de teatre es dividiran en tres torns, el primer d’octubre a novembre, el segon de gener a febrer, i el tercer del març fins l’abril. Cada cicle es focalitza en diversos ítems per tal d’arribar a l’objectiu principal del programa.
El primer torn està centrat en la sensibilitat visual, el valor de les coses petites, i els conflictes interns i externs de fer-se gran i responsabilitzar-se de les accions quotidianes. En aquesta etapa, els més petits podran veure, a l’escola, els espectacles La Nela i les Onades i La Rateta que llegia a l’escaleta, al Centre Cultural, Alma de Labú Teatre, i Bianco, al Teatre el Progrés. Pel cicle mitjà, hi ha preparat l’espectacle Kàtia de Kateatre i, pels alumnes del cicle superior, hi haurà Lumière, de Txema Muñoz, totes dues al teatre El Progrés.
“Tots són espectacles visuals que treballen al voltant de les emocions i que busquen despertar la creativitat i l’interés de l’alumnat per facilitar les eines per al seu dia a dia”, ha expressat Zamora.
Reproductor d'àudioAlícia Zamora, referent programa 'Cultura i Educació' Ajuntament de Martorell
El segon torn continua amb els objectius del projecte, però està focalitzat a l’idioma d’anglès. Els escolars de primer cicle veuran l’obra The Plastic Mermaid, de la companyia Jumping Ducks, els de segon cicle assistiran a l’espectacle Treasure Island de Theatre4schools, i els més grans, de tercer cicle, veuran Sleeping Beatuty or not, també de la companyia Jumping Ducks.
Tal com ha remarcat Zamora, “el que és pretén és que els infants s’apropin a la llengua d’una forma natural i viva i puguin visualitzar com els actors i actrius la practiquen dins de diferents situacions”.
La tercera part d’aquest 35è Cicle de Teatre Escolar es focalitzarà en aproximar a l’infant a poder empatitzar davant d’un conflicte emocional d’algun company/a dins de l’escola i també hi haurà propostes amb l’objectiu de fomentar el respecte a l’entorn i la natura. Els més petits podran tornar a gaudir de La Nela i les Onades i La Rateta que llegia a l’escaleta, al mateix centre escolar, i també de l’espectacle Vull ser com sóc de Creixent amb art, al Teatre el Progrés. Els alumnes de cicle mitjà gaudiran de Bunji, La Petita Koala de Festuc Teatre, i pels alumnes de cicle superior s’oferirà Fragile 2.0 de Labú Teatre, tots dos al Teatre el Progrés.
Zamora ha valorat molt positivament aquest Cicle de Teatre Escolar, “per la qualitat dels espectacles i per com es vehicularà aquesta proposta, que esperem que sigui un recurs educatiu que els ajudi en la gestió de les seves emocions”.
Reproductor d'àudioAlícia Zamora, referent programa 'Cultura i Educació' Ajuntament de Martorell
Les propostes escollides provenen de companyies de teatre escolar que destaquen pel seu perfil pedagògic i estan seleccionades tenint en compte el moment educatiu dels infants.