El ‘megatruck’ de Seat, un camió de 25 metres i 60 tones, ha fet avui el seu primer trajecte pilot

1646

Un megatruck de 25 metres de llarg i 60 tones ha recorregut aquest matí 35 quilòmetres per carretera entre Palau Solità i Plegamans i Seat Martorell. Es tractava d’una prova pilot, pionera a l’estat espanyol, impulsada pel Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC), que servirà per acabar de definir la normativa d’aquest nou tipus de transport, autoritzat des del desembre. L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha participat en l’acte de presentació d’aquest camió.

Aquests camions permeten augmentar un 57% la capacitat de cada comboi i reduir els costos per cada tona transportada, les emissions contaminants i la congestió a les carreteres. Dos megatrucks equivalen a tres camions convencionals, un megacamió té una llargada similar al d’una pista de tennis professional. Aquests tràilers, que ja circulen a països com Suècia, Dinamarca o Finlàndia, es podran veure per les nostres carreteres i autopistes, amb una autorització prèvia.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que s’ha acostat fins a la factoria de Seat a Martorell per rebre el megacamió, ha destacat que la Generalitat “apostarà per aquest nou tipus de vehicle perquè millorarà la seguretat viària al reduir el nombre de camions a les carreteres, afavorirà la competitivitat de les empreses i ajudarà a reduir les emissions”. Rull ha deixat clar que tot i que una de les apostes estratègiques del Govern és aconseguir que el 25% de les mercaderies es transportin per ferrocarril, els megacamions són una òptima opció per transportar per carretera “de forma més eficient” el 75% restant.

Normativa
Els propers mesos es preveuen nous viatges del megacamió entre Martorell i Madrid, i entre Martorell i Portugal. De moment però, tot i que el passat més de desembre el govern espanyol va autoritzar la circulació d’aquests camions, la llei encara ha de fer un pas més perquè puguin moure’s lliurement per les carreteres espanyoles.

La normativa actual estipula que un megatruck només pot circular amb una autorització prèvia expedida per la DGT o pels departaments de Trànsit de Catalunya i el País Basc, en la qual s’estableixen les condicions de circulació. Pel que fa a futures rutes internacionals, aquestes s’hauran de limitar a unir l’estat espanyol amb Portugal perquè tant França com altres països com Alemanya o Suïssa encara no han aprovat la circulació d’aquest tipus de vehicles.