El Cafè Literari posarà parada de Sant Jordi per recaptar fons i publicar un recull dels seus escrits

402

El Cafè Literari, l’espai de trobada col·laboratiu entre martorellencs aficionats a l’escriptura, serà present a la Fira de Sant Jordi del 23 d’abril a la plaça de l’Església. El grup muntarà una parada durant tot el dia per donar-se a conèixer i vendre objectes relacionats amb la Diada, amb la idea de recaptar fons. L’objectiu és impulsar la publicació d’un primer llibre amb selecció de textos escrits per tots els seus integrants.

Des que es va fundar el Cafè Literari l’any 2023, els seus membres han compartit estones de tertúlia i de textos escrits per cadascun d’ells, de gèneres i temàtiques molt variades. Ara, com explica la ideòloga del grup, Puri Massa, qui explica al programa ‘Gent amb entitat’ de Ràdio Martorell que “ja tenim molts textos sorgits del grup, i hem cregut que calia posar-los en coneixement de la resta de la gent”.

Per això, han pensat en fer la parada “amb molts objectes, com ara llibres de segona mà, flors fetes amb crochet, fundes de llibre, cafè…Amb els diners que s’obtinguin sumarem de cara a pagar l’edició i correcció del primer volum de textos del Cafè Literari”.

Reproductor d'àudio
Puri Massa, ideòloga del Cafè Literari

El llibre podria sortir a la llum “al llarg del proper curs 2025-26” i contindria textos molt variats, ja que d’entre la desena d’integrants del Cafè Literari “hi tenim de tot: un cronista, una contista, un expert en explicar històries de l’absurd, algú que fa microrrelats i d’altres que opten pels poemes”, explica Massa.

El pròleg serà d’Héctor Zacarías, “únic professor d’escriptura que hem tingut tots els membres del Cafè”. Cada autor podrà disposar “d’un màxim de 30 pàgines” al llibre.

Reproductor d'àudio
Puri Massa, ideòloga del Cafè Literari

El Cafè Literari és un grup de martorellencs aficionats a l’escriptura que comparteixen temps i idees, per després escriure sobre un tema escollit i posar en comú i comentar les seves creacions. La idea va sorgir l’any 2021 “arran d’un dels tallers d’escriptura que es fan a la Torre de les Hores. El seu professor, en Martí Garcia, ens va comentar als alumnes que a Sant Sadurní d’Anoia ell formava part d’un grup de gent que es reunia i que escrivia, i em va fer molta gràcia la idea”, explica Puri Massa.

Reproductor d'àudio
Puri Massa, ideòloga del Cafè Literari

Així, l’abril de 2023 va començar a rodar el Cafè Literari amb cinc membres, que ara ja son una desena. Des d’aleshores, el punt de reunió s’ha anat modificant: han passat per la Biblioteca i actualment es troben cada dos dimecres a la tarda a la segona planta del Centre Cultural, a la sala de conferències.

A les trobades “es recuperen les tertúlies literàries típiques de principis del segle XX, on els escriptors es trobaven i parlaven del món”. S’hi pot parlar de qualsevol tema i també es llegeixen textos. “Debatem, escrivim sobre el tema i després llegim els textos redactats”. A més, a les sessions, s’ha incorporat últimament el concepte de “crítica constructiva”: la resta de membres opinen sobre els textos fets per un company. Una manera “d’aprendre entre tots, depurar la tècnica, el vocabulari i l’ortografia”.

La Maria Amat fa pocs mesos que s’hi ha incorporat i conclou que “he començat a escriure i a gaudir fent-ho. T’aïlles del món”. Ensenyava a fer puntes de coixí fins que es va jubilar, i va haver de pensar on destinar el seu temps lliure. Va començar a anar a tallers d’escriptura creativa a la Biblioteca de Collbató, i arran d’aquí va descobrir aquesta faceta.

Reproductor d'àudio
Maria Amat, membre del Cafè Literari

Al Joan Puiggròs sempre li ha agradat escriure. Fa un any va saber de l’existència del grup “en una presentació literària a la Biblioteca, amb la Llum Saumell. Vaig veure que hi havia un grup més o menys consolidat i obert, amb el que hi podia haver una bona convivència i amb qui podríem intercanviar escrits i al mateix temps aportar visions i opinions de les coses”.

Reproductor d'àudio
Joan Puiggròs, membre del Cafè Literari

Les trobades del Cafè Literari son, per a la Puri, la Maria i el Joan, “petites píndoles que ens donem entre tots. Escriure és molt terapèutic”. Plantegen qualsevol tema o llegeixen textos i, entre reunió i reunió, “fan els deures”. A la següent sessió es llegeixen i comparteixen i cadascú en fa la crítica constructiva que consideri.