En marxa el ‘Mentora’, un intercanvi d’experiències que lluita contra l’abandonament escolar

881
Projecte Mentora

Aquesta tarda s’ha presentat a la sala Jaume Muxart del Centre Cultural el ‘Mentora’, un programa impulsat per la Fundació Bofill que vol incentivar la continuïtat en els estudis d’alumnes de 3r i 4t d’ESO, tot seguint un intercanvi d’experiències amb voluntaris. Martorell s’ha sumat al projecte a través de la Regidoria d’Ensenyament de l’Ajuntament i en col·laboració amb els instituts. De moment ja s’han format 5 parelles composades per alumne i voluntari, que es trobaran periòdicament.

La sessió de presentació ha reunit la desena de participants, que s’han conegut en persona. Han fet una dinàmica de treball conjunta i s’han agrupat per elaborar un llistat de compromisos i objectius, que després han compartit amb la resta. És el pas previ a les trobades setmanals per parelles, on els voluntaris acompanyaran els estudiants en el procés d’informació, reflexió i presa de decisions per continuar estudiant més enllà de la secundària obligatòria.

“Avui fem una dinàmica de treball en la que voluntaris i estudiants treballaran diversos aspectes que els ajudaran a estar més lligats i a tenir motivació i ganes de seguir estudiant”, explica la regidora d’Ensenyament i Salut, Soledad Rosende, que ha assistit a l’acte junt amb la regidora de Joventut, Raquel Sans. Rosende ha cantat les excel·lències del Mentora: “És un programa molt interessant. Animo tothom a que hi prengui part”.

Reproductor d'àudio
Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament de l'Ajuntament de Martorell
Projecte Mentora

En Martí Coral, de Piera, és un dels cinc voluntaris. Va conèixer el ‘Mentora’ a les xarxes socials i li va semblar “molt interessant i molt enriquidor, perquè em permet gaudir i alhora ajudar al voltant d’un tema amb el que estic bastant sensibilitzat”.

Explica que li preocupa “que molts joves no tinguin un context favorable o no hagin tingut uns referents que els permetin seguir estudiant i creixent com a persones”.

Reproductor d'àudio
Martí Coral, voluntari del 'Mentora'
Projecte Mentora

Cada voluntari s’aparellarà amb un estudiant i compartiran sessions d’hora i mitja setmanal. Seran trobades informals en les que conversar, fer activitats, sortides i visites. Unes sessions que permetin a l’adolescent reflexionar, motivar-se i prendre decisions informades per seguir estudiant. Però el voluntari o mentor també s’enriqueix: “Pot ser una relació molt maca d’aprenentatge mutu i beneficiosa per les dues parts”, comenta Coral.

Reproductor d'àudio
Martí Coral, voluntari del 'Mentora'

A Catalunya, 1 de cada 6 joves deixa els estudis abans de graduar-se en Batxillerat o FP de grau mitjà. L’abandonament escolar prematur afecta quasi un 17% de l’alumnat català, i té una relació directa amb menys oportunitats formatives, laborals i de desenvolupament personal i econòmic. El moment clau per les decisions d’abandonar o continuar els estudis es troba entre el final de l’ESO i l’inici dels estudis postobligatoris, per això és en aquesta franja on volem proposar un suport més per als adolescents que més ho necessitin.

Per Rosende, la preocupació per l’abandonament escolar va molt més enllà de l’estadística: “A mi em preocupa que una sola persona abandoni els estudis”. Per això, afirma, “hem de fomentar que els joves es formin per a que puguin fer allò que els agrada”.

Reproductor d'àudio
Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament de l'Ajuntament de Martorell

El Mentora es desplegarà des d’ara i fins a final de curs, en la seva primera edició a casa nostra. Rosende destaca que “qui vulgui fer de voluntari hi és a temps”. Per apuntar-s’hi, cal adreçar-se als mateixos centres, al Complex Educatiu de Torrent de Llops, a la Regidoria d’Ensenyament o al web www.mentora.cat.

De moment, el projecte el duen a terme entitats, ajuntaments i centres educatius de diverses ciutats del país: Lleida, Terrassa, Palafrugell, Viladecans, l’Hospitalet de Llobregat, el Prat de Llobregat, Lloret de Mar, Balaguer, Blanes i Martorell, a més de les comarques del Baix Ebre, Lluçanès i Osona -a través dels seus Consells Comarcals-, la Fundació Privada Pere Closa i l’Associació d’Estudiants Musulmans.