Visita a Martorell de Felip VI i Pedro Sanchez pel 70è aniversari de SEAT

380

El rei Felip VI i el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, han visitat aquest matí la planta de SEAT a Martorell amb motiu del 70è aniversari de la companyia. L’automobilística ha refermat la seva aposta per fabricar un cotxe elèctric a Martorell i ha demanat al govern estatal que s’impliqui en el desenvolupament de les infraestructures per afavorir la mobilitat elèctrica. El monarca i el president han estat acompanyats del president del Grup Volkswagen, Herbert Diess, i el president de SEAT, Wayne Griffiths, i la ministra d’Industria, Reyes Maroto. També hi ha assistit l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa.

En el seu discurs rei Felip VI ha remarcat que “tenim condicions úniques per liderar la transició cap a la fabricació de vehicles nets i no només en l’ensemblatge, sinó amb la producció de tots els components de la cadena de valor. Des de l’extracció i refinament del liti, fonamental per a les bateries, i de les mateixes bateries, dels motors elèctrics i electrificats, i el disseny del vehicle connectat”.

El Grup Volkswagen i SEAT estan disposats a col·laborar en la transformació de la infraestructura industrial i l’ecosistema de la mobilitat elèctrica i accelerar la recuperació econòmica del país. En aquest sentit, el monarca ha celebrat que la companyia desplegui un pla d’inversió de 5.000 milions d’euros en mobilitat elèctrica fins a 2025.

Felip VI, rei d'Espanya

Per a accelerar el desenvolupament d’un ecosistema de mobilitat elèctrica plantegen un projecte liderat pel Grup Volkswagen i SEAT S.A. Aquest projecte servirà de tractor de grans i mitjanes empreses, amb la col·laboració d’organitzacions clau de diferents sectors, com Iberdrola en la indústria energètica, Telefònica en l’àmbit de les telecomunicacions, CaixaBank en l’àrea financera, el centre tecnològic Asti, o grans proveïdors del món de l’automòbil, com Gestamp o Antolín. Aquesta ambiciosa iniciativa conjunta i de futur té un gran potencial de generació d’ocupació, especialment per als joves.

“Compartim la visió del Govern espanyol: la transformació de la indústria de l’automòbil. La modernització de les estructures industrials i la creació de llocs de treball orientats al futur poden ser un pla d’acció poderós per a tota la regió. Esperem que la Comissió Europea tingui la voluntat política de permetre que aquest projecte estrella i d’importància històrica per a Espanya es faci realitat”, va dir Herbert Diess, president del Grup Volkswagen i president del Consell d’Administració de SEAT S.A.

“Fa 70 anys, vam posar a aquest país sobre rodes. Ara, el nostre objectiu és posar a Espanya sobre rodes elèctriques. Perquè això sigui una realitat, totes les parts coincideixen que Espanya ha de desenvolupar i garantir una àmplia infraestructura de recàrrega en tot el territori i estimular la demanda mitjançant incentius. Espanya ha de pujar-se al tren de l’electrificació”, ha afegit Wayne Griffiths, president de SEAT.

Wayne Griffiths, president de SEAT

Durant la visita, el monarca i el president Sánchez han visitat el Centre de Disseny de SEAT, un hub únic al sud d’Europa on la companyia dissenya els nous models de SEAT i CUPRA. Les autoritats han conegut els nous models que ambdues marques llançaran els propers anys i el pla d’inversions que la companyia desenvoluparà fins a l’any 2025.

Posteriorment, han visitat la línia 2 de producció per veure la transformació cap a l’electrificació, amb la producció dels primers híbrids endollables de la història de l’empresa, el SEAT León, el CUPRA León i, en les últimes setmanes, el CUPRA Formentor e-HYBRID.

Les autoritats s’han desplaçat, finalment, al CUPRA Garage, la seu de la marca, inaugurada al febrer de 2020. Allí han pogut conèixer alguns dels vehicles electrificats que comercialitza la companyia i els models elèctrics híbrids endollables de la família León, el SEAT Tarraco i el CUPRA Formentor, així com el SEAT MÓ eScooter 125, la primera moto elèctrica de la història de la companyia.

Martorell, Abrera i Sant Esteve, front comú per acollir la fàbrica de bateries

La ministra d’Indústria, Reyes Maroto, va anunciar ahir un projecte publicoprivat en què participaran SEAT, Volkswagen i Iberdrola, pagat amb fons europeus, per instal·lar la primera fàbrica estatal de bateries “a prop” de SEAT. S’esperava que a la visita d’avui es donessin més detalls sobre la seva possible ubicació, però no ha estat així.

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha dit que “ens hem posat a disposició del Ministeri d’Indústria per garantir aquesta voluntat de SEAT de transitar cap a la indústria del futur. Per a que SEAT inverteixi 5.000 milions en els propers anys en el desenvolupament i producció d’un cotxe elèctric és essencial trobar la millor ubicació d’una planta de bateries elèctriques per a l’automoció. Seria la segona planta com aquesta a Europa, ja que només n’hi ha una a Polònia, i és una necessitat estratègica no només de SEAT, sinó de tot el sector a nivell europeu”.

Aquesta ubicació “ha de ser a prop de la planta de SEAT a Martorell, tant pel que representa de consolidar l’activitat actual de SEAT com per acollir una activitat econòmica d’alt valor afegit en un lloc geogràfic estratègic. Ens hem de posar a treballar ja mateix per tal que aquest projecte es faci realitat a Martorell o en el nostre entorn més immediat, al Baix Llobregat Nord. Així li hem fet saber a la ministra, conjuntament amb els alcaldes d’Abrera i Sant Esteve”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

“Tenim les característiques necessàries per acollir aquesta fàbrica i ara hem de bastir un bon projecte per no deixar-la escapar. Més que mai és imprescindible la col·laboració de totes les administracions, estat, Generalitat i ajuntaments, i del sector privat, en aquest cas, SEAT i Iberdrola. La fàbrica de bateries elèctriques és un projecte d’inversió público privada lligada als fons europeus de reconstrucció postcovid que tenen com a prioritats l’impuls de la digitalització, dels sectors productius d’alt valor afegit i de la sostenibilitat ambiental”.