Dins el Pla Local de Joventut de l’Ajuntament de Martorell i coincidint amb la commemoració del Dia Internacional contra la Violència Masclista (25 de novembre), la companyia Teatracció torna a representar l’obra Ja n’hi ha prou per als alumnes de Secundària dels instituts martorellencs. Les sessions s’han iniciat aquest dilluns a l’Auditori Joan Cererols del Centre Cultural i es farà una segona tongada el 17 de desembre.
Ja n’hi ha prou és una activitat de teatre interactiu que treballa la prevenció de la violència en l’àmbit dels joves i adolescents. Amb aquest recurs educatiu s’incideix directa i indirectament en alguns aspectes d’urgència en l’actualitat: la violència en la vida familiar, la violència entre iguals o bullying, la violència contra les dones i les actituds masclistes, els maltractaments per negligència, i la influència dels mitjans de comunicació en la percepció de la violència.
Aquest matí han vist l’obra uns 120 alumnes de 4t d’ESO de la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC) Martorell, de 3r d’ESO de l’Institut Maria Canela, i del Pla de Transició al Treball (PTT) de Vendes i d’Electromecànica. També 150 alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Joan Oró.
El proper dimarts, 17 de desembre, serà el torn de 150 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Pompeu Fabra. La seva sessió estava programada per demà dimarts, però s’ha hagut d’ajornar per la convocatòria de vaga del Sindicat d’Estudiants amb motiu de la DANA al País Valencià.
Manolo Cortés, coordinador de l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament de Martorell, explica que “una de les activitats del Pla Local de Joventut és el programa d’intervenció als instituts, que inclou aquests teatre fòrums per als alumnes de Secundària”. “Aquesta primera obra, Ja n’hi ha prou, la fem coincidint amb el Dia Internacional contra la Violència Masclista, tot i que no només es tracta la violència envers les dones, sinó també en l’àmbit familiar o als mitjans de comunicació”.
Manolo Cortés, coordinador Àrea de Joventut Ajuntament de Martorell
L’obra, subvencionada pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat, interpreta diversos esquetxos de situació. “Els adolescents s’hi veuen reflectits en algunes actituts que presenten els actors i els hi provoca una bona reflexió. És molt més efectiu un teatre fòrum d’aquest tipus que cent xerrades sobre la violència”.
“A més, des del web de Teatreacció, els professors poden accedir a l’enllaç de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) i trobar materials per treballar aquesta temàtica a classe”, afegeix Cortés.
Manolo Cortés, coordinador Àrea de Joventut Ajuntament de Martorell
L’obra es va crear amb el propòsit de preguntar els joves sobre la violència que els envolta, mitjançant diferents situacions conflictives on se senten identificats, donant pas a un diàleg posterior. Desdramatitzar el debat sobre aquest tema, però amb el rigor imprescindible, tot a través d’una proposta escènica que fa servir un llenguatge atractiu i àgil.
Potenciar la reflexió, perquè el jove es pugui plantejar com actuar de forma adequada en situacions on les relacions familiars i entre iguals es tradueixen en actes que fan saltar les alarmes. I estimular al jove perquè sigui capaç de realitzar eleccions positives i pugui prendre decisions de manera responsable i autònoma davant situacions conflictives.
L’activitat consta de dues parts que es complementen. A la primera part es representa la creació d’una família fins el moment en què el fill és jove i està amb els seus pares a taula a l’hora de dinar. A través de la conversa familiar s’introdueixen diferents situacions relacionades amb el maltractament per negligència, la violència en la vida familiar, la influència dels mitjans de comunicació i la violència entre iguals.
La segona part s’obre el debat teatral on el públic és convidat a participar activament, exposant i debatent els interrogants suscitats durant la representació, fent èmfasis en l’assetjament escolar.