La cultura i el comerç s’agermanen en una Fira de Primavera a punt de començar

395

Les regidories de Cultura i de Promoció Econòmica, Comerç, Mercats i Turisme de l’Ajuntament han presentat, aquest matí a la plaça de la Vila, la Fira de Primavera 2025. Els regidors Sergi Corral i Rosa Cadenas, respectivament, han destacat el caràcter cultural i comercial de la festa, que arrenca aquest dijous. Prop d’un centenar d’actes concentrats en dues setmanes plenes d’activitats, a les que s’hi sumen els ‘11 dies literaris‘.

“La Fira de Primavera és la primera de les tres grans festes que se celebren a Martorell, conjuntament amb la Festa Major i el Roser. Per això, hem preparat una programació amb un munt d’actes, tant de nivell cultural com comercial, que s’agafen de la mà”, explica Sergi Corral.

El regidor destaca, d’entre el conjunt, “un tòtem plenament consolidat, pal de paller i punt fort de la Fira: la representació de la la llegenda del pont del Diable d’aquest dissabte, iniciada fa més d’una dècada pels Gegants i que ara, amb l’empara de l’Ajuntament, traslladem a diverses disciplines artístiques”. Avança que “aquest any farem un mapping, com fa 10 anys”.

Reproductor d'àudio
Sergi Corral, regidor de Cultura de l'Ajuntament

Corral posa en valor també una activitat d’aquest diumenge 27: “La jornada castellera, una festa tradicional catalana molt emocionant i prou important. Convidem diverses colles com ara els Castellers de Vilafranca, els Castellers d’Esparreguera, els Matossers de Molins de Rei i els Vailets de Gelida. Tot i que malauradament a dia d’avui no disposem de colla pròpia, hi ha gent de Martorellen altres colles del nostre entorn”.

Reproductor d'àudio
Sergi Corral, regidor de Cultura de l'Ajuntament

En la vessant comercial, la regidora Cadenas destaca que aquest diumenge “tindrem la Fira d’Artesania i Comerç a La Vila”, i dissabte i diumenge 3 i 4 se celebrarà “la Fira del Comerç i de la Indústria, amb prop de 40 comerços participants, i la Fira de la Tapa a la rambla de Les Bòbiles”. En aquesta, hi haurà l’estand de l’Ajuntament, que la regidora recomana visitar: “Tractarà de l’Agenda Urbana i dels projectes futurs per al nostre poble”, i també es faran activitats a La Sínia, amb la Fira Esport i joc.

Reproductor d'àudio
Rosa Cadenas, regidora Promoció Econòmica, Comerç, Mercats i Turisme

Cadenas apunta que la gran novetat d’enguany serà “la Fira de la Tapa, a la plaça del Blat. Cada any fem fires temàtiques. Per exemple, l’any passat vam celebrar el Carpe Birrem, i aquest any el principal atractiu és mostrar les tapes pròpies de cada restaurador, acompanyat de showcookings”.

Reproductor d'àudio
Rosa Cadenas, regidora Promoció Econòmica, Comerç, Mercats i Turisme

Rosa Cadenas

Del dijous 22 d’abril al diumenge 4 de maig se succeiran les propostes. El toc d’inici serà el pregó de Jordi Morera, “el primer mestre de català contractat per l’Ajuntament l’any 1975, i que fa 50 anys que viu aquí. Ha estat professor a diversos centres, creador de projectes educatius i vinculat a moltes entitats culturals. Una persona molt adient per a fer de pregoner”, descata Corral.

En aquesta festa de 603 anys d’història hi haurà prop d’un centenar d’actes més. En l’àmbit de tradició, en destacaran també la Cercavila i la Nit de les Bèsties -museu de figures festives de foc i cercavila-.

Quant a la música, obrirà el foc la Festa Anual Flaixbac a Ca n’Oliveres amb mini concerts de formacions destacades del panorama musical català: Sexeni, Doctor Prats, Suu i Nil Moliner. També hi haurà concerts al carrer de Josep Vilar, amb Macaco i Buhos. De nou a Ca n’Oliveres, tancarà la Fira el ‘Los Mejores’ Tribut, -versions d’Estopa, El Canto del Loco, Fito & Fitipaldis i Melendi-. La música electrònica la portaran Mon DJ, Quim Martínez, Neus González i Baat, i també hi haurà tres sessions de ‘Tardet’ jove a la plaça de l’Església.

Torneigs esportius, visites teatralitzades al patrimoni local, mercats ramaders i activitats de teatre, cinema i música completen programació, que s’acomiadarà amb el Piromusical ‘Al cel de Broadway’, un recull de musicals per recordar, ballar i emocionar.
Per conèixer dies, horaris i llocs de celebració de cada activitat, consulteu el programa oficial al web martorell.cat/firaprimavera.

Premi Vila i Fira de Sant Jordi, capdavanters dels ’11 dies literaris’

Una quinzena d’actes de la programació corresponen als ’11 dies literaris’, donada la coincidència de dates amb Sant Jordi. Un dels imprescindibles serà la gala del 50è Premi Vila de Martorell, amb el lliurament dels premis als guanyadors i la celebració del mig segle de vida. La presentarà l’actriu Rosa Vila, acompanyada al saxo per Pep Poblet i la cantant Txell Sust.

S’han previst quatre presentacions literàries d’autors martorellencs: La cadernera (Miquel Sariols), Les hores ferides (Ricard García), Las dos familias de Raquel (Llum Saumell) o Dietari del meu caos poètic (Marc Freixas). També un recital poètic amb Sílvia Bel i Tomàs de los Santos, un vermut poètic i “un homenatge a Àlex Susanna, director del Premi Vila fins que ens va deixar l’estiu passat”, destaca Sergi Corral.

Per Sant Jordi s’instal·larà la fira del llibre a la plaça de l’església de 10.00 a 20.00h. Una quinzena d’autors locals signaran al llarg de tot el dia les seves darreres creacions literàries.