L’Ajuntament de Martorell signa el Pacte contra la segregació escolar a Catalunya

1129
La regidora d'Ensenyament, Núria Canal, signa el Pacte contra la segregació escolar
La regidora d'Ensenyament, Núria Canal, signa el Pacte contra la segregació escolar

Més de 100 ajuntaments, entre ells el de Martorell, han signat aquest dilluns el Pacte contra la segregació, impulsat pel Síndic de Greuges conjuntament amb el Departament d’Educació. Al pacte també s’han adherit la majoria de representants de l’arc parlamentari i institucional. L’acte de signatura ha estat presidit pel conseller d’Educació, Josep Bargalló, i pel Síndic de Greuges, Rafael Ribó. La regidora d’Ensenyament, Núria Canal, ha estat l’encarregada de signar el document en representació del nostre municipi.

Des de 2017, el Síndic de Greuges i el Departament d’Educació han treballat conjuntament per promoure polítiques de lluita contra la segregació escolar, des de la corresponsabilitat dels diferents actors que intervenen en l’àmbit educatiu. El conseller Bargalló ha remarcat el paper dels ajuntaments per lluitar contra la segregació: “No pot haver-hi política educativa de Catalunya sense coresponsabilitat municipal, i no pot haver-hi lluita per l’equitat a l’escola sense que el Departament d’Educació i el món municipal vagin de la mà. No pot haver-hi lluita contra la segregació sense que ho lideri el propi ajuntament, que és qui n’ha de fer les propostes”.

“Creiem que és un pacte molt important per la necessitat de combatre la segregació escolar, sobretot, per la corresponsabilitat de tots els agents implicats”. “A Martorell hi ha una sèrie d’accions que es proposen que ja duem a terme. Tenim una Oficina Municipal d’Escolarització (OME), un Consell de Garanties i una Taula de Planificació per minimitzar la segregació. Tot i això, Martorell hi havia de ser en aquesta signatura, com no podia ser d’una altra manera”, ha apuntat la regidora Núria Canal.

Núria Canal, regidora d'Ensenyament

El document inclou 30 actuacions i 189 mesures concretes en nou àmbits. Alguns dels àmbits d’actuació són l’aprovació d’un nou decret en el procés d’admissió –i el qual ja s’està elaborant-, o les orientacions relacionades amb la programació de l’oferta. També l’establiment d’una proporció màxima d’alumnat amb necessitats educatives específiques per centres d’una mateixa zona -a través d’una nova normativa d’admissió-, i la millora de la distribució d’alumnat entre centres.

En el marc del pacte, el Departament d’Educació ha eliminat per al proper procés de preinscripció la puntuació complementària per malaltia digestiva crònica i per germans o progenitors exalumnes del centre. Aquests canvis s’han treballat conjuntament i de mutu acord amb els ajuntaments. De cara al proper curs, està treballant en l’elaboració d’un nou decret que reguli l’admissió d’alumnat. En aquest sentit, Josep Bargalló ha avançat que “el canvi normatiu comença amb el decret d’admissió d’alumnes. És un compromís del Departament d’Educació, perquè aquí és on comença la lluita contra la segregació. Per això, aviat presentarem una proposta”.

Respecte el decret, el conseller ha explicat que “hi haurà un tractament idèntic per totes les escoles del Sistema Educatiu de Catalunya, una reserva de places que permeti que els alumnes nouvinguts no incrementin la segregació pel fet de no estar equitativament distribuïts en els centres. És important el treball en comú amb els ajuntaments per preveure la zonificació, l’oferta educativa i per treballar solucions a una realitat que tenim”.

També es preveu el desplegament de mesures com ara la proporció màxima d’alumnat amb necessitats educatives específiques per centre d’una mateixa zona, l’oficina electrònica de preinscripció, la publicació de quotes i règim legal, i la protecció dels centres d’alta complexitat (no-escolarització matrícula viva, etc.).

Alhora, es regularà la detecció d’alumnat amb necessitats educatives específiques o s’introduiran instruments adreçats a evitar els fraus, com ara preveure majors exigències d’acreditació del criteri de proximitat per a l’alumnat que modifica la seva residència padronal just abans d’iniciar el curs escolar.

Garanties de gratuïtat real per a l’alumnat socialment desfavorit

El Pacte preveu avançar en la gratuïtat de l’ensenyament a través de la millora del finançament públic dels centres públics i concertats, i discriminar positivament en la transferència de recursos els centres i les famílies socialment menys afavorits, amb l’objectiu de garantir estàndards de qualitat equivalents per al conjunt de centres del Servei d’Educació de Catalunya, i també de garantir la gratuïtat real de l’ensenyament i que les quotes no esdevinguin un factor de segregació escolar.

Entre altres mesures, es preveu la creació d’una comissió d’estudi del cost de la plaça, l’adequació del finançament públic dels centres públics i concertats en funció de la corresponsabilitat en l’escolarització equilibrada d’alumnat, l’elaboració de directrius sobre el pagament de quotes en centres públics i concertats i l’establiment d’una convocatòria d’ajuts per a llibres de text, material escolar, sortides i colònies escolars (centres públics i concertats). Per tant, suposa la implicació i alineament dels actors que actuen en el territori (centres, inspecció, serveis municipals, etc.) en la lluita contra la segregació escolar.