L’escriptor i traductor Albert Pijuan ha presentat la seva novel·la, La Gran Substitució, aquesta tarda a la Biblioteca Francesc Pujols. El llibre fa una reflexió sobre la identitat personal i virtual, el paper de la família i les ambicions contemporànies. Alhora, combina alguns personatges i ubicacions reals amb la seva narració de ficció.
La trama comença amb Dino De Laurentiis Júnior, qui s’està a punt de sotmetre a una operació de cirurgia plàstica en una exclusiva clínica croata. Mentre espera al seu llit, el jove explica al pacient del costat les seves motivacions i aspiracions per a voler operar-se. El seu testimoni planteja si una reconstrucció física l’ajudarà a trobar aquesta nova identitat, tant al mon real com al virtual.
Pijuan explica que el protagonista “havia estat enganyat sobre el que serà aquesta operació perquè, en un principi, ell es pensa que serà un simple retoc capil·lar per a assemblar-se a Nicolas Cage, un personatge molt important a la novel·la, però acaba rebent una operació molt bèstia de reconstrucció total de la identitat. Així apareixen temes de la identitat, l’aparença i l’aspecte físic”.
Albert Pijuan, autor
L’autor es va inspirar en la figura de l’actor Nicolas Cage per a escriure La Gran Substitució. “Em vaig plantejar si podia fer una novel·la sobre els cabells de Nicolas Cage i van sorgir molts altres temes. Els actors tenen per naturalesa un conflicte d’identitat bastant important per la suma d’identitats dels papers que interpreten, com els afecta en la seva vida i com s’hi emmirallen” – expressa Pijuan.
Albert Pijuan, autor
Per tant, Pijuan utilitza la recerca de la identitat com a tema central. L’escriptor valora que “en el moment en què les feines estables es precaritzen o desapareixen, tot passa a ser líquid i hem de buscar la identitat a altres llocs o personalitzar-la. La identitat està en construcció constant i ens plantegem un canvi al llarg de tota la vida, fins al dia en què morim”.
Albert Pijuan, autor
L’obra també reflexiona sobre el pes de la família. “Hi ha un aspecte sobre quin paper jugues en una família i què fas amb l’herència que reps d’ells. Perquè a l’hora de construir-se un la identitat, ens emmirallem en els pares o volem complir les expectatives que s’han posat en nosaltres”, destaca Pijuan.
“La mare del protagonista havia estat una estilista molt famosa dels anys vuitanta i li confessa que ell és el fill bastard d’en Dino De Laurentiis, un productor molt important de pel·lícules com King Kong i Flash Gordon. Com és un productor clau en la història del cinema, el Dino té la responsabilitat de ser el seu fill no reconegut i ha de fer amb la seva vida un recorregut que el pugui satisfer, encara que no el conegui”.
Albert Pijuan, autor
Albert Pijuan és llicenciat en Ciències Polítiques i en Filosofia. L’escriptor ha publicat llibres com El franctirador i Tsunami, guardonat amb el Premi Ciutat de Tarragona de novel·la 2020. També ha estrenat una quinzena de peces teatrals i dramatúrgies, algunes de les quals han tingut trajectòria internacional. D’altra banda, ha estat el traductor d’autors com Evelyn Waugh i H.G. Wells.
