L’electrificació impulsarà les vendes de SEAT el 2021, després d’un any marcat per la COVID

40
Foto: SEAT

L’impacte de la COVID-19 ha frenat temporalment les vendes de SEAT. Després de créixer sense pausa des de 2013, la companyia automobilística va reduir l’any 2020 els lliuraments un 25,6% i va vendre 427.000 cotxes (2019: 574.100), després d’aconseguir en 2019 el volum més alt en la història de l’empresa.

Per països, Alemanya es va consolidar com el primer mercat de SEAT, amb 109.500 vehicles venuts, un 17,4% menys que en 2019 (132.500), una quota de mercat del 4% i el 25,6% del total de vendes de la companyia. A continuació, es va situar Espanya amb 73.300 cotxes, un 32,1% per sota de l’any anterior (108.000), i on la marca SEAT va ser líder per tercer any consecutiu, i el Regne Unit, amb 45.600, un 33,8% menys (68.800). Espanya i el Regne Unit han estat els dos principals mercats europeus en els quals el sector de l’automòbil s’ha vist més afectat per la crisi del coronavirus.

Tot i la pandèmia, els lliuraments de SEAT han crescut a països com Turquia i Israel. A Turquia, SEAT gairebé ha duplicat les vendes fins a un total de 11.600 cotxes venuts, un 95,3% més (5.900), mentre que a Israel la companyia ha batut per setè any consecutiu el seu rècord de vendes i ha aconseguit un total de 10.400 vehicles comercialitzats, un 13% més que en 2019 (9.200).

El president de SEAT i CUPRA, Wayne Griffiths, ha explicat que “els resultats de SEAT estan en línia amb els del sector de l’automòbil a Europa. El 2020 ha estat un any molt difícil per la paralització que va provocar la COVID-19 durant la primavera i els efectes de la segona onada de la pandèmia a finals d’any. Abans de la COVID-19, les vendes de SEAT creixien un 6%, i també van augmentar fins a nivells rècord al setembre, quan es va reduir el nombre de persones afectades pel virus”.

Sobre 2021, Griffiths ha indicat que “preveiem que el primer trimestre sigui complicat per les restriccions en el subministrament de components degut encara a l’efecte de la pandèmia. Així i tot, som optimistes ja que comptem amb una bona demanda dels nostres models i preveiem aconseguir un increment sòlid l’any 2021. Quan millori la situació sanitària i es retirin les restriccions a la mobilitat, es recuperaran les vendes. Els nous models electrificats i l’impuls que el Formentor donarà a les vendes de CUPRA seran clau per al nostre creixement”.

2021, un any amb novetats electrificades

SEAT té previst llançar al mercat tres nous models electrificats aquest 2021, que se sumaran al SEAT Mii electric, el primer vehicle 100% elèctric de SEAT, i a les versions e-HYBRID del SEAT León i del CUPRA León. En el primer trimestre de 2021, CUPRA llançarà les dues versions híbrides elèctriques endollables del Formentor i en la segona part de l’any està previst el llançament del CUPRA el-Born, el primer model 100% elèctric de la marca. Per part seva, el nou SEAT Tarraco e-HYBRID també arribarà a les carreteres les primeres setmanes d’enguany. A més, SEAT renovarà en 2021 dos dels models supervendes de la marca: l’Ibiza i l’Arona.

Direcció i sindicats negocien l’ERTO

La direcció de SEAT i els representants dels sindicats han iniciat aquest dilluns la negociació de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) per la falta de subministrament de semiconductors. Es durà a terme entre el 25 de gener i el 30 de juny.

L’automobilística planteja que l’expedient temporal afecti el tancament d’un màxim de 20 dies a la producció de les línies 1, 2 i 3 de Martorell i, per una altra, 400 treballadors diaris.
També inclou la paralització durant uns 20 dies de la producció de la Zona Franca, una planta on treballen uns 1.500 empleats, a part d’un ERTO de 150 treballadors diaris i, finalment, el tancament durant 30 dies del centre de components del Prat, que té una plantilla de 1.050 persones.