L’OMIC aclareix alguns drets dels consumidors arrel de la gran apagada de dilluns

366
Foto: Freepik

L’apagada elèctrica generalitzada del passat dilluns arreu de l’Estat espanyol ha generat la pregunta ciutadana al voltant de qui s’ha de fer càrrec dels danys i perjudicis generats als usuaris. Afectacions a la mobilitat, als electrodomèstics i aparells de la llar i en la factura de la llum, principalment. Escatir la causa de l’apagada serà clau per conèixer els drets i reclamacions. Mentrestant, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell resol alguns dubtes bàsics i dona consells.

El tall, sense precedents per magnitud i durada, ha generat danys tant en les persones com en els béns. Des de l’OMIC s’exposa que, en general, no han provocat grans danys personals directes –com podrien ser accidents, decessos o incapacitats temporals, tant en l’àmbit privat com en el personal “on podrien entrar en joc les assegurances de vida”.

En canvi, sí que va generar pèrdues molt quantioses al consumidor i a les seves llars. El tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera, explica que “davant la pregunta de qui es farà càrrec de les pèrdues, no es podrà determinar si part dels danys els haurà d’assumir la companyia elèctrica o els mateixos particulars, fins que se sàpiga la causa de l’apagada”. Així, si l’estat determina que s’ha degut a una circumstància extraordinària, de força major, els consumidors “no seran indemnitzats”.

Ferran Riera, tècnic de Consum

D’entre les principals afectacions, en destaquen els danys materials: menjar malmès a la nevera, electrodomèstics avariats per sobretensió, pèrdues de viatges i impossibilitat d’ús de transports, o serveis contractats i no prestats. “En tots i cadascun, cal consultar, segons el tipus de dany, les cobertures de les diferents assegurances contractades: de vida, llar, viatge o automòbil”.

Pel que fa als viatges endarrerits o cancel·lats, Riera apunta que “els afectats tenen dret al reemborsament del bitllet i a ser reubicats en un altre servei de transport per arribar al seu destí al més aviat possible, però no rebran compensacions al respecte”. El Reglament Europeu estableix que si un viatge es cancel·la a causa d’una circumstància extraordinària com la falta d’energia, les companyies de transport no estan obligades a indemnitzar per les cancel·lacions.  En cas dels passatgers que van quedar atrapats durant l’apagada, tenen dret a que l’empresa li proporcioni assistència, aliments, begudes i fins i tot allotjament si fos necessari, en el cas dels viatgers de llarga distància.

Una assegurança d’assistència en viatge podria ser d’ajuda en aquestes situacions si així està contemplat en la pòlissa, per exemple, indemnitzant per les despeses “extra” d’allotjament i manutenció per la pèrdua de connexions o retard.

Ferran Riera, tècnic de Consum

A la llar, l’apagada va danyar electrodomèstics i altres dispositius, la pròpia instal·lació, aliments i medicaments. El tècnic recomana “mirar bé les condicions generals i particulars de la pòlissa de l’assegurança de la llar, ja que podrien estar coberts”.

Recomana als usuaris “guardar quantes proves es puguin disposar: fer moltes fotografies de tot el que n’hagi resultat afectat: fotos, informes dels electrodomèstics avariats com a conseqüència de l’apagada o la pujada de tensió un cop restablert el subministrament, tiquets dels aliments adquirits que s’hagin fet malbé al frigorífic o congelador”.

Ferran Riera, tècnic de Consum

I pel que fa a la factura de la llum, els usuaris pregunten si hi haurà alguna rebaixa pel número d’hores sense servei elèctric. Aquest fet es determina “en funció de les hores d’apagada a cada lloc i de la ubicació de l’habitatge”.

En tot cas, explica que “la distribuïdora haurà d’aplicar un descompte de fins a un màxim del 10% en la factura anual. A la pràctica, la compensació significarà un import mínim i no s’abonarà fins al primer trimestre de 2026”.  En qualsevol cas, un cop se sàpiga què ha provocat l’apagada, s’establirà si part dels danys hauran de ser assumits per la companyia elèctrica”.

Ferran Riera, tècnic de Consum

L’OMIC de Martorell atén aquests i altres dubtes que es puguin generar al voltant d’aquesta problemàtica i de qualsevol altra al voltant del consum. Els trobareu a les dependències de l’Ajuntament de Martorell –carrer del Mur, 61- els dilluns, dimecres i divendres de 09.30 a 13.30h. El seu telèfon d’atenció és el 93 775 37 52 i el correu electrònic, omic@martorell.cat.

Més informació