L’OMIC fa balanç de 2024 amb 480 expedients, el 64% resolts favorablement

408

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell va atendre el 2024 un total de 986 casos (177 casos menys que l’any anterior) dels que un 46% va ser atesos presencialment, un 41% telefònicament i un 11% en línia. Durant l’any passat es van obrir de nou 480 expedients i un 64% van ser resolts de manera satisfactòria per al consumidor amb una mitjana de tramitació d’11 dies per expedient.

El tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera, detalla que “la via en línia encara costa d’implantar en un servei on es valora especialment l’atenció personal. Les consultes per Internet han estat només d’un 11%”. “Cada vegada el tipus de reclamació puja de complexitat. Tot i que moltes empreses grans ja tenen un servei d’atenció al client propi, moltes vegades en empreses més petites no és així”.

Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell

“De manera excepcional, un 13% dels consumidors atesos eren de fora de Martorell. Cal assenyalar que els serveis de consum per definició són serveis locals, ja que cada municipi s’encarrega d’atendre als seus ciutadans, però no tots tenen un servei de consum organitzat de la mateixa manera. A Martorell, tenim dedicació exclusiva i concreta cinc dies a la setmana”, indica Riera.

Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell

Pel que fa a les temàtiques de consum, “un 14% eren de serveis bancaris (despeses d’hipoteques) i també amb un 14% eren reclamacions o mediacions de subministres (llum, aigua i gas). La telefonia, que abans era el sector punter de les reclamacions, ha baixat en relació a l’any anterior quedant en un 8% dels caos atesos”.

Enguany, des de l’OMIC “s’ha posat especial èmfasi en les activitats de difusió i educació de consum, sobretot pel que fa a col·lectius de consum vulnerables com poden ser la gent gran (xerrades a Esplais de Avis), escoles i centres com les Germanes Hospitalàries (xerrades sobre temes de consum i dinamització del grup fent servir tallers i xerrades de consum)”. “Hem col·laborat amb diferents col·lectius de gent ingressada per, a través d’activitats de consum, contribuir al seu propi benestar”.

Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell

El 2024 “les activitats de educació i formació en consum al llarg de l’any han estat de 73, que es reparteixen amb un 12% de intervencions a Radio Martorell, un 26% de informació a regidories (serveis socials, esplais i gent gran o policia local) i entitats en temes de consum que els poden ser de utilitat i un 23% de formació (xerrades i tallers)”, segueix el tècnic de Consum.

L’any passat també “s’han fet visites informatives destinades a bars i restaurants de Martorell per anar completant el mapa de risc amb la col·laboració de la diputació de Barcelona, tot passant un protocol en matèria de Consum i Salut Pública”. Aquest mapa de risc de tot aquest sector fa cinc anys que s’elabora.

Ferran Riera, tècnic de Consum Ajuntament de Martorell

De cara al 2025 s’ha demanat la col·laboració de la Diputació de Barcelona a través del seu servei de Consum per a aquelles activitats de sensibilització a escoles, Policia Local i col·lectius vulnerables, a través de xerrades, tallers i intervencions a l’emissora municipal Ràdio Martorell.