Ens trobem de ple en el període de rebaixes d’estiu i l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de l’Ajuntament de Martorell dona consells, un any més, per tal de fer-les amb seny i sense ensurts. Comparar preus, guardar les factures, examinar el producte i planificar les compres, són algunes de les recomanacions a seguir.
Des de l’OMIC, recorden que s’ha de comprovar que els productes rebaixats mostrin el preu original a les etiquetes juntament amb el rebaixat, o bé el percentatge de la rebaixa. El tècnic de Consum, Ferran Riera, posa l’èmfasi en què “les botigues no estan obligades a fer rebaixes ni tampoc a establir-ne un període determinat, però si opten a fer-ne han de definir bé les dates i publicitar-les de manera clara al client”. Tampoc no poden fabricar articles o productes expressament per vendre’ls a aquestes rebaixes.
No s’han de confondre les rebaixes amb altres vendes de caràcter especial com saldos – quan s’ofereixen productes a un preu inferior a l’habitual per deteriorament, desperfecte, desús o obsolescències – o liquidacions – per a esgotar l’existència de determinats productes per tancament de la botiga, canvi de local o realització d’obres, per exemple –.
Els mitjans de pagament han de seguir sent els habituals; és a dir, si la botiga accepta normalment targetes o altres mitjans de pagament, també ho ha de fer de la mateixa manera en període de rebaixes.
Sobre els productes rebaixats, aquests han de tenir la mateixa qualitat i garantia que les que tenien a preu no rebaixat, no presentar defectes i ser de temporada. La botiga mai tindrà l’obligació d’acceptar segons quins productes si aquests estan en perfecte estat, “per la qual cosa és de vital importància informar-se bé sobre la política de canvis de l’establiment”, comenta Riera.
Ferran Riera, tècnic de Consum
Per últim, tant per a la compra presencial com en línia, es disposa d’un període mínim de 14 dies per retornar l’article o el producte. Per poder efectuar això, s’han de conservar en tot moment les factures i els diferents tiquets. A més, si a la pàgina web, catàleg o qualsevol altre mitjà surt una oferta determinada sobre un producte, hem de guardar-ho també per presentar-ho davant del venedor per si aquest decidís desvincular-se de la rebaixa. Riera, explica que “aquest any, amb la COVID-19 són les rebaixes més necessitades per part dels botiguers, ja que en els últims mesos han tingut un 40% de baixada en les vendes”.
Ferran Riera, tècnic de Consum
Finalment, en una situació de disconformitat amb el producte, cal demanar el full oficial de reclamació a l’empresa o contactar-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc). Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta o aquesta no és satisfactòria, cal contactar amb l’OMIC de Martorell.