Amb l’arribada del Black Friday s’inicia la campanya de descomptes que moltes persones aprofiten per fer les compres nadalenques, tant en botigues físiques com en el comerç en línia. Per aquesta raó, des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Martorell, es recorda la importància de mantenir una actitud crítica davant la publicitat i fomenta el consum responsable.
El Black Friday o divendres negre té cada cop més seguidors. Durant aquests dies els consumidors abarrotaran les botigues a la recerca de les millors gangues. Moltes d’aquestes compres és probable que es facin per Internet, per això és recomanable extremar les precaucions per detectar reduccions de preus falses, promocions falsament limitades o llocs de comerç fraudulents o inexistents.
Per evitar ser víctimes d’un engany, el tècnic de Consum de l’Ajuntament de Martorell, Ferran Riera, recomana ser prudents, sobretot pel que fa a les compres per Internet. Riera explica que a mesura que s’acosten períodes comercials importants com les rebaixes o el Black Friday, alguns professionals mostren promocions falses i recorda que “qualsevol anunci de reducció de preu ha d’anar acompanyat d’un preu de referència corresponent al preu més baix cobrat pel professional durant els darrers 30 dies”.
No s’ha de confondre amb el preu “recomanat” pel proveïdor o el preu dels competidors, de vegades mostrat pel professional a efectes de comparació. De la mateixa manera, Riera diu que anem “en compte amb els llocs o botigues que anuncien -20 o -50% a la pàgina d’inici o a l’aparador, mentre que el descompte només afecta un nombre molt limitat de referències o articles”.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell
Un altre capítol de recomanacions passa per prestar atenció a les promocions falsament limitades. Mostrar un temporitzador de compte enrere crea una sensació d’urgència en el consumidor i l’empeny a comprar sense tenir temps de reflexionar. El tècnic de Consum diu que “això pot ser una pràctica fraudulenta, si la informació en què es basa aquesta promoció és falsa. No us deixeu manipular i preneu-vos el temps per comparar ofertes i preus”.
Igualment, alguns professionals aprofiten el context de compres ràpides en línia per “afegir quotes o subscripcions a la cistella de la compra, més o menys ocultes”, adverteix Riera. Aquesta és una pràctica comercial enganyosa, per tant, quan compreu, assegureu-vos de prendre el temps per revisar el carretó abans del pagament per assegurar-vos que no pagueu per cap servei o producte que no hàgiu seleccionat vosaltres mateixos.
A més, “durant els períodes comercials intensos, com el Black Friday, els llocs fraudulents floreixen amb l’esperança d’atraure uns quants clients desinformats”, assegura el tècnic de Consum local. Riera diu que comproveu que “tots els llocs de venda en línia portin la informació sobre avisos legals, identitat del venedor, raó social, etc”. Si aquestes dades no s’esmenten al lloc, opteu per un altre comerciant. També aneu amb compte amb els llocs de dropshipping: el seu gestor no té estoc i deixa que els seus proveïdors enviïn la vostra comanda. La pràctica no està prohibida, però és possible que us resulti difícil fer-vos sentir en cas de retard en el lliurament.
Ferran Riera, tècnic de Consum de l'Ajuntament de Martorell
Els consumidors tenen, per a la majoria dels productes, un termini de 14 dies, des del lliurament, per canviar d’opinió sobre una compra feta en línia, aquest és el dret de desistiment. Aquest dret també s’aplica a qualsevol article en venda, de segona mà o desestocat. Si es troba dins d’aquest termini, el professional no pot negar-se a recuperar el producte i reemborsar-lo. Aquest dret també et garanteix el reemborsament de totes les quantitats pagades per la compra, incloses les despeses d’enviament. No obstant això, s’haurà d’abonar les despeses de devolució del producte si el professional ha indicat que no els paga.