Martorell assumeix ser ‘Ciutat Educadora’ per garantir un aprenentatge transversal per a tothom

506

L’Ajuntament ha aprovat el projecte ‘Martorell, Ciutat Educadora’ per posar l’aprenentatge com a eix de totes les polítiques locals de manera transversal, interconnectant-lo, posant-lo a l’abast de tothom, i implicant-hi tots els agents, públics i privats. Alhora sol·licita l’ingrés com a institució a l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE), una xarxa de més de 500 urbs d’arreu del món amb el mateix objectiu. El Ple Municipal de dilluns va donar el vist i plau a totes dues propostes, per unanimitat dels grups amb representació.

‘Martorell, Ciutat Educadora’ s’emmarca dins l’Agenda Urbana Martorell 2030, que defineix el model de ciutat de futur: sostenible, equitativa i cohesionada. Parteix de la base que l’educació sigui un dels eixos vertebradors del progrés social, econòmic i cultural del municipi.

La regidora d’Ensenyament i Salut, Soledad Rosende, explicava que el projecte té la missió de “desenvolupar un ecosistema educatiu inclusiu, accessible i divers, que garanteixi a totes les persones itineraris d’aprenentatge personalitzats i d’èxit, amb els suports necessaris per progressar segons les seves capacitats i interessos”. Una acció que té la visió “de convertir Martorell en una ciutat transformadora i cohesionada, on el suport, l’acompanyament i l’orientació educativa siguin un dret per a tothom”.

Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament

El projecte es basa en la coresponsabilitat –social i institucional- d’administracions, famílies, entitats, empreses i ciutadania. Tots aquests agents han de treballar plegats per fer “de l’educació una infraestructura pública essencial”. Busca la promoció de l’èxit educatiu, basat en la reducció de les desigualtats i la igualtat d’oportunitats, l’impuls del desenvolupament econòmic i social, el foment de la cohesió social, la participació ciutadana i l’enfortiment de la democràcia local.

Els objectius són garantir itineraris formatius i trajectòries educatives d’èxit en totes les etapes vitals; planificar l’oferta educativa municipal per a una escolarització equilibrada; reduir l’abandonament i l’absentisme escolar; consolidar l’oferta d’activitats extraescolars gratuïtes, universals i de qualitat; reforçar la col·laboració entre educació formal, no formal i informal; promoure una planificació integrada en espais educatius que n’optimitzin l’ús; potenciar la participació de la ciutadania; desenvolupar un sistema d’indicadors d’avaluació del sistema educatiu local; reactivar i consolidar el Consell d’Educació Municipal.

Per a fer-ho possible, les línies d’actuació seran “l’educació a temps complet, el zero abandonament, l’escolarització equilibrada, alinear l’educació professional a la demanda del mercat de treball, els espais educatius compartits i el currículum de ciutat”.

Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament

Rosende afegia que “la governança del projecte recaurà en el Consell Educatiu Municipal de Martorell, un espai estable de participació, diàleg i coordinació de tots els agents educatius de la ciutat: ajuntament, centres educatius, famílies, alumnat i altres agents convidats, com ara entitats de lleure, associacions, fundacions, empreses i altres membres de la comunitat local”.

Un Consell, regulat formalment, que ha d’assessorar, fer seguiment i proposar polítiques educatives locals, superant la visió estrictament escolar per incorporar l’educació a tots els àmbits de la vida. Un treball en xarxa que coordini les actuacions, debati les prioritats, impulsi els projectes i organitzi grups de treball específics.

A més de la regidora de Junts per Martorell, la resta de grups municipals es van posicionar favorablement. Des del PSC, el regidor de Transició Digital i Sostenibilitat Javier González considerava “necessari i estratègic” aquest projecte a l’hora d’aconseguir “un municipi més cohesionat, més just i on l’educació doni igualtat d’oportunitats per a tothom”.

Javier González, regidor de Transició Digital i Sostenibilitat

La regidora de Movem Martorell Àngels Cardona, tot i lamentar que la seva formació no tingués representació en el Consell Educatiu, va posicionar-se a favor. Cardona va mostrar-se d’acord amb l’enfoc del projecte pel paper compartit entre l’escola i la resta de la ciutat, i va afegir que “també l’entenem com a eina per enfortir la democràcia, cada cop més devaluada, l’esperit crític, la tolerància i el respecte, i defugir el populisme”.

Àngels Cardona, regidora de Movem Martorell

El portaveu i regidor d’ERC, Soulimane Messaoudi, va definir-lo com a element “clau per la transformació social. Estem d’acord amb totes les polítiques que pretén desenvolupar i amb els objectius” i va animar el govern municipal “a treballar per dur-los a terme”.

Soulimane Messaoudi, portaveu d'ERC

Després del vot favorable dels 20 regidors presents a la sessió, va quedar aprovat el projecte i s’assumeixen els principis recollits a la Carta de Ciutats Educadores, impulsar el Consell Educatiu Municipal i dur a terme les línies d’actuació i els projectes prioritaris identificats.

Adhesió a l’AICE

En conseqüència, el plenari va aprovar també per unanimitat l’adhesió de Martorell a l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE). La regidora Rosende explicava que “és una xarxa mundial que agrupa més de 500 ciutats compromeses amb l’educació com a motor de transformació social”.

Fundada a Barcelona el 1994, l’AICE promou “la col·laboració entre municipis, l’intercanvi de bones pràctiques i la construcció de ciutats més justes, sostenibles i participatives, seguint els principis de la seva Carta de Ciutats Educadores”.

Soledad Rosende, regidora d'Ensenyament

Aquesta adhesió representa, per a la regidora d’Educació, “un pas natural per a una ciutat que ja fa anys que treballa per a l’èxit educatiu, amb programes com ara el ‘Martorell Educa 360’, entre d’altres”.