Més de 18.500 trucades del Servei Local de Teleassistència de la Diputació relacionades amb temes climàtics

564
Foto: Diputació de Barcelona

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona ha activitat, des del passat 1 de juny, el protocol i la campanya “Consells per fer front a la calor”, i durant l’agost, també per tempestes i aiguats. El Centre d’atenció del servei es comunica diàriament amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) per conèixer els avisos d’alarmes taronges o vermelles.

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona ha activitat, des del passat 1 de juny i dins del programa “Parlem de…”, el protocol i la campanya “Consells per fer front a la calor”, que es porta a terme durant tot l’estiu. I, durant aquest mes d’agost, a més de la calor, les trucades també s’han fet pels ruixats i tempestes dels darrers dies.

En total, la primera quinzena d’agost s’han dut a terme 4.677 trucades motivades per temperatures extremes o fenòmens meteorològics adversos. I en el període que va de l’1 de juny fins al 15 d’agost s’han fet 18.521 trucades en el marc del programa preventiu “Parlem de…”.

Trucades per comarques: Alt Penedès 886, Anoia 578, Bages 1.207, Baix Llobregat 3.027, Barcelonès 3.056, Berguedà 308, Garraf 617, Maresme 1.711, Moianès 68, Osona 702, Vallès Occidental 4.870 i Vallès Oriental 1.491.

Si es detecta qualsevol incidència o cas especial en l’habitatge que pugui generar una major vulnerabilitat davant dels efectes de la calor o dels temporals, s’informa als serveis socials de l’ajuntament corresponent, i també s’està en permanent contacte amb els serveis d’emergència de la comunitat davant qualsevol emergència.

A més, el Centre d’atenció del servei es comunica diàriament amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) i es reben avisos sobre possibles alertes per altes temperatures o per mal temps dels diferents territoris de la província de Barcelona.

En el cas que existeixin alarmes taronges o vermelles, es contacta amb les persones usuàries de la zona afectada, prioritzant tant les que són vulnerables per la seva situació de salut -amb malalties cardiorespiratòries, per exemple-, o pel fet de viure en habitatges aïllats.

Programa “Parlem de…”

El programa “Parlem de…” és un programa de trucades preventives i proactives que el Servei Local de Teleasssitència realitza des de l’any 2015. Cada mes s’identifiquen una sèrie de temàtiques per àrees i, en funció de les característiques de la persona usuària, els riscos a que estigui més exposada, els seus interessos o bé com es desenvolupi la conversa, el personal teleoperador proposa un tema, introdueix consells i recomanacions, i també la convida a explicar les seves vivències.

La finalitat d’aquestes campanyes és fomentar l’autonomia personal i afavorir l’empoderament de les persones grans, així com incorporar hàbits de vida saludable, incrementar-ne la participació social i crear vincles amb la comunitat.