Oriol Jové: “’El Barça en dades’ és un llibre que pot interessar a gent a qui no li agradi el futbol”

68
Presentació del llibre 'El Barça en dades', d'Oriol Jové

El periodista de RAC1 Oriol Jové ha presentat aquesta tarda a la Biblioteca Francesc Pujols el seu segon llibre, El Barça en dades. Un volum d’Almuzara Edicions que repassa la història del FC Barcelona tirant veta d’estadística i des de moltes perspectives. Jové ha recopilat tot tipus de dades dels prop de 5.000 partits oficials del club, en una obra que ha construït per a que interessi a la gent a qui no agrada massa el futbol.

La Sala Polivalent de l’equipament s’ha omplert de gom a gom en un acte presentat per Pau Bonastre, periodista martorellenc i company de redacció de Jové, acompanyat de les intervencions de l’alcalde Xavier Fonollosa i del regidor d’Hisenda i Règim Interior de l’Ajuntament, Lluís Amat.

El Barça en dades és, en paraules del seu autor, “un llibre de dades i també una narració” en la que ha buscat les xifres més curioses i divertides possibles dels partits oficials del primer equip. Comença a gestar-se “cap a l’any 2020, en temps de pandèmia, quan teníem més temps per a fer coses!” bromeja, i afegeix que pretenia ser, en primer lloc, “una base de dades que em permetés contestar preguntes sobre el Barça com a eina del meu dia a dia a RAC1”. Això sí, fins que l’editorial Almuzara hi va veure un filó literari.

Oriol Jové, autor del llibre 'El Barça en dades'
Presentació del llibre ‘El Barça en dades’, d’Oriol Jové

Entre les seves 152 pàgines hi ha una mica de tot: dades esportives i generals -com ara els jugadors que han disputat més partits o que han marcat més gols, o el club que més vegades ha perdut contra el Barcelona- i d’altres de més curioses. En aquest grup hi serien, per exemple, “el partit que ha jugat el Barça a més temperatura, amb més vent, el jugador de la plantilla que ha nascut més al nord, el partit en què l’alineació ha inclòs futbolistes de més nacionalitats….hi ha hagut molts angles d’aproximació”.

Per a fer-ho més lleuger, el va estructurar en capítols, i cadascun és una estrofa de l’himne i té relació amb el contingut de cada frase. Son “capítols curts, que no es fan pesats”.

Oriol Jové, autor del llibre 'El Barça en dades'

Per tot plegat, creu que “aquest és un llibre que pot interessar a gent a qui no li agradi el futbol. I si ets del Barça, t’encantarà”. A més, a una localitat com la vostra hi ha un motiu més: aquí a Martorell teniu a l’Eric Garcia, que aquesta setmana va aconseguir una cosa que fins ara només havien fet set jugadors en la història del club, estar convocat de manera consecutiva en 75 partits oficials”.

Oriol Jové, autor del llibre 'El Barça en dades'
Presentació del llibre ‘El Barça en dades’, d’Oriol Jové

De dades curioses, a El Barça en dades n’hi ha un munt. Una d’elles, per exemple, recorda que quan l’home va arribar a la lluna el 31 de juliol de 1969 “el Barça portava recorreguda la mateixa distància quilomètrica sumant tots els desplaçaments fets que la que hi ha entre la Terra i la Lluna”.

Oriol Jové, autor del llibre 'El Barça en dades'

Oriol Jové, nascut a Lleida l’any 1998, és llicenciat en periodisme per la UAB i actualment forma part de la redacció d’esports de RAC1. En els seus inicis periodístics va fer programes de ràdio i documentals sobre la història del Lleida, el club de la seva ciutat natal. Ha treballat al diari Segre, ha estat corresponsal de L’Esportiu de Catalunya i ha col·laborat amb diversos mitjans com Ara, La Vanguardia, El Mundo, Sport, Ràdio Marca, SER, Sàpiens o NacióDigital. Anteriorment a El Barça en dades, va escriure Lecube, el futbolista de Hitler, una biografia novel·lada publicada per Almuzara l’any 2024.