L’escriptor sabadellenc Roc Casagran ha passat aquesta tarda per la Biblioteca Francesc Pujols per presentar Somiàvem una illa, la seva darrera novel·la, Premi Sant Jordi 2024. Reflexiona al voltant de la necessitat de la humanitat d’alentir el ritme frenètic de vida i tornar a connectar amb els aspectes més essencials. Ho fa vinculant la Carla, la protagonista que acaba de passar per un sotrac vital, amb històries d’illes recòndites d’arreu del món. La periodista martorellenca Maria Cerezuela ha presentat l’autor.
La Carla acaba de patir un mal moment. Necessita tornar a posar ordre a la seva vida i connectar amb el que és important de debò, per curar-se les ferides. L’autor li planteja un doble viatge. Un va molt endins de sí mateixa, i l’altre la projecta molt enfora, cap a un munt d’illes que l’ajudaran a veure la vida des d’una altra òptica. Illes plenes de paral·lelismes amb els humans: remotes, inaccessibles, tràgiques, llegendàries o artificials.
Casagran afirma que “la novel·la retrata aquest mon contemporani nostre on anem molt atrafegats”, i exclama que “cal aprendre a aturar-se i gaudir del que tenim, intentar donar valor a coses que ens fan feliços i de les que sovint no en som conscients, perquè donem per fet que sempre hi seran”. Per això, la protagonista “reflexiona al voltant de la seva vida, reconeix que vivim en una societat massa líquida i que cal donar valor a l’essència de la vida: estimar, que és el que tots volem: ser estimats i estimar”.
Roc Casagran, autor de 'Somiàvem una illa'

La Carla és una dona que té al voltant d’uns quaranta anys. L’acompanyen dos fills encara petits; l’Òscar, la seva parella; la Nora, la seva millor amiga i el senyor Feliu, un home que sempre ha estat com un avi per a ella. Però per complementar aquesta història personal, a Casagran li calia afegir “alguna cosa més. Em vaig adonar que el món de les illes és ple de metàfores, que el concepte illa ens remet al nostre present”.
Un accident geogràfic ple de paradoxes, conclou: “Una illa està envoltada d’aigua i és l’aigua la que la incomunica de la resta de la humanitat, però alhora és el mitjà que la comunica amb la resta. I això mateix ens passa en el nostre dia a dia amb el mòbil o amb les paraules”.
Roc Casagran, autor de 'Somiàvem una illa'
Casagran posa en la ment de la Carla l’interès per les illes, i aquest acaba sent el pretext “per explicar històries curioses d’un total de vuit illes. Em va semblar divertit, curiós i interessant”. Un accident geogràfic “que no sabem si tira cap amunt o cap avall, i en aquest punt és on es troba la Carla”. Mentre el lector coneix la història de les vuit illes, algunes d’elles molt recòndites, està coneixent també la història de la Carla. Aquest és el joc que proposo al lector”.
Roc Casagran, autor de 'Somiàvem una illa'
Somiàvem una illa va guanyar el Premi Sant Jordi de 2024 a la millor novel·la. És la cinquena del professor i escriptor vallesà, que anteriorment havia publicat Austràlia (2008), Un ós panda al pas zebra (2011), Ara que estem junts (2012), i l’Amor fora de mapa (2016). També és autor de sis llibres de poesia i de diverses obres de narrativa, tant per a adults com infantil.






