S’aprova una moció contra nous peatges a autopistes i autovies el 2024

1079
Peatge de Martorell. Autopista AP-7

L’Ajuntament demanarà al govern espanyol que no es plantegi la implantació de nous peatges a les autopistes i autovies a partir de 2024. Ho fa amb una moció que també rebutja un increment de l’impost de circulació i que interpel·la l’executiu a trobar alternatives per finançar el manteniment de les vies. En paral·lel, es reclama la “finalització urgent” de tres obres “claus pel benestar de Martorell”: la connexió de l’A2 amb l’AP7 a Castellbisbal, la B40 entre Olesa i Terrassa, i el Corredor Mediterrani.

Diversos mitjans de comunicació s’han fer ressò les darreres setmanes d’un possible retorn del sistema de peatges a les autopistes i a una implantació en autovies a partir de 2024, un cop liberalitzades de les concessionàries. Aquestes fonts apunten que la mesura podria ser la solució acordada amb la Comissió Europea per finançar l’elevat cost de conservació i manteniment d’aquestes vies i pal·liar l’actual dèficit de la xarxa viària, d’uns 10.000 milions, segons la patronal Seopan.

El regidor de Seguretat Ciutadana, Mobilitat i Comunicació, Lluís Sagarra, denunciava en el Ple de dilluns que “de pagar, els catalans sempre en tenim tots els números, i de peatges, en sabem molt, i ara que al setembre deixarem de pagar-les, ens ve una altra amenaça. En canvi, d’autovies, a Catalunya en tenim molt poques, i moltes d’aturades. Acabarem pagant les autopistes que ja hem pagat unes quantes vegades, ja n’hi ha prou”.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana, Mobilitat i Comunicació

El text de la moció també exposa la possibilitat que el govern espanyol incrementi l’impost de circulació. “Són impostos que no recauen en els més rics, sinó en tots els ciutadans i especialment en els treballadors que necessiten desplaçar-se als seus llocs de treball per carreteres espanyoles”, va dir el portaveu de Ciutadans, Juan José Pérez.

Juan José Pérez, portaveu de C's

Junts per Martorell i C’s van ser els proposants de la moció, mentre que les altres tres forces polítiques es van abstenir. Lluís Tomás (PSC) va argumentar que “tota infraestructura precisa d’un manteniment per la qualitat i seguretat del servei” i que tot i que “el govern ha doblat les partides de conservació”, els peatges financen el manteniment de les autopistes i “cal trobar fórmules de finançament però de forma justa i equitativa: que les pagui qui les faci servir en el cas de les autopistes, no en les autovies”.

Lluís Tomás, portaveu del PSC

Pel que fa a Movem, la regidora Laura Ruiz va mostrar-se escèptica amb l’increment de l’impost de circulació: “Ni s’aplicarà aquest impost ni s’ha fet cap declaració oficial que vagi en la línia que es pugui aplicar, estem obrint un debat inexistent”, va reblar. Ruiz afegia que, per pagar el manteniment de les vies, “cal gravar a les grans fortunes”.

Laura Ruiz, portaveu de Movem Martorell

El portaveu d’ERC, Víctor de León, va admetre que “si volem mantenir infraestructures públiques, ha de passar per un manteniment”, i apostava per implementar “la vinyeta europea, que la Generalitat té clar que vol aplicar, i que és una tarifa plana que permetria acabar amb desigualtats amb aquells que, per motius laborals o geogràfics, es veuen obligats a agafar diàriament autopistes de peatge”.

Víctor de León, portaveu d'ERC

Clam per la finalització d’infraestructures pendents de fa anys

En paral·lel, la moció demana a l’estat “l’acabament urgent” de tres obres que són claus per al benestar i la competitivitat de Martorell i comarca”. La connexió de l’A2 amb l’AP7 a Castellbisbal, la B40 entre Olesa i Terrassa, i el Corredor Mediterrani, va apuntar el regidor Lluís Sagarra.

Lluís Sagarra, regidor de Seguretat Ciutadana, Mobilitat i Comunicació

L’enllaç entre l’AP7 i l’A2 a El Papiol és una via de 2,4 quilòmetres de longitud -incloent un tram de 850 metres sobre un viaducte-, que ha de permetre als conductors estalviar 12 quilòmetres de recorregut viari fins a Molins de Rei com a alternativa a la via de pagament de l’actual peatge de Martorell, unes obres que es van iniciar fa catorze anys.

També aboga per la finalització de les obres de connexió entre Olesa de Montserrat i Terrassa, un dels trams de la futura B-40 -també conegut com ‘el quart cinturó’- que ha de connectar Vilanova i la Geltrú amb Mataró a través de sis comarques i sense haver de passar per Barcelona.

La tercera reclamació fa referència al Corredor Mediterrani, una infraestructura de línies ferroviàries que ha de connectar tota la costa mediterrània peninsular, des d’Algesires a França, per enllaçar amb el corredor mediterrani europeu. Es tracta d’una infraestructura reivindicada des de fa dècades pels govens andalús, murcià, valencià i català.