SEAT i SETRAM estrenen el primer ‘megatruck’ per a transport de vehicles de l’Estat

619
Foto: SEAT

SEAT i SETRAM han estrenat el primer megatruck per al transport de vehicles de l’Estat espanyol. Fins al moment, la companyia usava aquest tipus de camions per al transport de peces. Des d’ara, s’utilitzarà també per al trasllat per carretera fins al Port de Barcelona dels cotxes fabricats a la planta de Martorell, disminuint així el nombre de trajectes i millorant l’impacte econòmic i mediambiental.

El megatruck té una longitud total de 25,25 metres. Suma una capacitat de càrrega de 10-11 cotxes. El seu volum de transport anual és de més de 8.600 vehicles, la qual cosa suposa una millora de la productivitat diària d’un 12%. Respecte a un camió convencional de quatre eixos, el megatruck permet una reducció de les emissions de CO₂ d’un 10% per trajecte i una disminució dels costos logístics de l’11%. La raó principal d’aquesta reducció és la millora en l’eficiència del consum de combustible per tona transportada, en veure’s incrementada la capacitat de càrrega en 4,75 metres de longitud, la qual cosa permet carregar fins a tres cotxes més.

Herbert Steiner, vicepresident de Producció i Logística de SEAT S.A, ha assenyalat que “el megatruck elimina 500 circulacions de camió a l’any a les rondes de la ciutat i redueix 5,2 tones d’emissions de CO2 anuals. Implica enormes avantatges en termes de sostenibilitat, medi ambient, seguretat viària i eficiència. Amb el megatruck i el transport ferroviari, la nostra principal via logística cap al Port de Barcelona, avancem amb pas ferm cap a una reducció màxima de la petjada de carboni en el transport de vehicles”.

Miquel Tarragona, director general de SETRAM, ha subratllat que “el principal avantatge del megatruck resideix en l’increment de la seva capacitat. Així, disminueix l’impacte en el medi ambient i la necessitat de camions per a una mateixa producció, amb una concentració menor a la carretera, i es converteix en un transport de vehicles més ecològic i sostenible”.

Un pas més enllà en la mobilitat sostenible

SEAT va fer servir per primera vegada un duotràiler l’any 2018 en fase experimental per al transport de materials, tot i que dos anys abans havia estrenat ja el primer gigatràiler (el “germà petit” del duotràiler), també en fase de proves. La companyia va ser pionera en l’ús de tots dos camions a l’Estat, en el marc de la seva ferma aposta per la mobilitat sostenible per al transport per carretera.

L’ús del megatruck per a transport de vehicles reforça l’aposta de la companyia per la sostenibilitat i l’eficiència logística com a part del seu objectiu per a reduir a zero l’impacte de la producció.

El transport ferroviari també compta amb un rol clau per a la logística de SEAT. La companyia exporta més del 80% dels vehicles que fabrica a Martorell, i el ferrocarril és un mitjà de transport ecològic, rendible i eficient. Gràcies al servei d’Autometro, que connecta la planta de Martorell amb el Port de Barcelona per a l’exportació de vehicles, SEAT elimina la circulació d’uns 25.000 camions a l’any en el tram entre Martorell i Barcelona. Aquest servei compta amb vagons de transport articulats de dos pisos amb capacitat per a 170 vehicles i una longitud de 411 metres. A l’octubre de 2018, la línia d’Autometro va aconseguir la xifra d’un milió de vehicles transportats des de la seva estrena en 2008.