SEAT S.A. ha obtingut un benefici operatiu de 415 milions d’euros entre els mesos gener i setembre de 2024. Aquests resultats són un 17,2% inferiors als registrats en el mateix període de l’any anterior (501 milions d’euros), degut principalment a l’entorn econòmic que afecta la indústria mundial de l’automòbil.
A més, 2024 ha estat un any crucial per a la companyia, marcat per inversions importants per donar suport a llançaments destacats en la gamma d’elèctrics i híbrids endollables de la marca CUPRA, seguint amb la transformació de la companyia cap a l’electrificació.
A causa d’un entorn global complex, condicionat per un marc competitiu creixent i efectes mixtos, els ingressos de SEAT S.A. han aconseguit els 10.500 milions d’euros, la qual cosa suposa un descens del 3% respecte als nou primers mesos de l’any anterior (10.800 milions d’euros), mentre que la rendibilitat operativa sobre les vendes ha caigut 0,7 punts percentuals, fins al 3,9%.
Simultàniament, els lliuraments de SEAT S.A. han augmentat gràcies a la fortalesa de les marques CUPRA i SEAT. La companyia ha lliurat un total de 422.100 vehicles en els nou primers mesos de l’any, la qual cosa suposa un increment del 7,7% respecte al mateix període de 2023 (gener-setembre: 391.800).
“L’any 2024 ha estat un any desafiant en el què hem fet una inversió significativa en la marca CUPRA”, ha afirmat Wayne Griffiths, CEO de SEAT i CUPRA. “Amb la incorporació del nou CUPRA Born VZ, el CUPRA León, el CUPRA Formentor, i els nostres nous herois, el CUPRA Tavascan i el CUPRA Terramar, tenim una marca completa que demostra el nostre compromís d’oferir als clients una gamma variada i d’alta qualitat d’elèctrics i híbrids endollables. Hem fet el treball necessari i estem preparats per a liderar l’electromobilitat”, ha continuat Griffiths.
Referint-se als reptes de la transició cap a l’electromobilitat, Griffiths ha assenyalat que “la nostra companyia està plenament compromesa amb l’electrificació; no hi ha pla B. Estem vivint la major transformació de la nostra història, però no podem dur-la a terme sols. El futur de la nostra indústria està en joc i és necessari prendre mesures urgents per a accelerar l’adopció del vehicle elèctric i assegurar el nostre avantatge competitiu. És essencial comptar amb el suport del govern i de les organitzacions industrials, ja que d’això depenen les inversions, els llocs de treball i el futur del nostre sector”.
Els lliuraments segueixen creixent
CUPRA continua batent rècords en 2024 i ha registrat els millors nou primers mesos de la seva història, amb 179.100 cotxes lliurats. Això representa un 5,3% més que en el mateix període de 2023 (170.100 cotxes) i permet a la marca desafiadora i poc convencional superar la fita dels 750.000 vehicles venuts des de la seva creació en 2018.
El CUPRA Formentor continua sent el model més venut de SEAT S.A., amb 85.800 unitats lliurades fins a la data, seguit del CUPRA Born, que ha aconseguit els 29.600 lliuraments entre gener i setembre, consolidant l’aposta de la marca per l’electrificació. CUPRA continua creixent a Europa: Alemanya es manté com el seu millor mercat amb 59.200 cotxes lliurats (+11,1%), seguit del Regne Unit amb 22.900 (+22,5%) i Espanya amb 16.400 lliuraments (+3,1%).
El creixement sostingut de la marca SEAT ha estat una palanca essencial per a la companyia. Amb 242.900 cotxes venuts en els nou primers mesos, la marca se situa prop del creixement de doble dígit amb un 9,6% (gener-setembre de 2023: 221.700).
El SEAT Eivissa celebra el seu 40 aniversari com el model més venut de la marca, amb 82.300 cotxes lliurats, seguit del SEAT Arona amb 72.600 lliuraments. Alemanya també se situa com el principal mercat per a SEAT amb 51.400 cotxes venuts en els nou primers mesos de 2024.
Perspectives de futur
La perspectiva per a l’any vinent presenta reptes significatius, segons la companyia, amb un probable efecte negatiu dels aranzels a la importació del CUPRA Tavascan en el rendiment del negoci. Tot i això, SEAT S.A. preveu un creixement continuat d’ambdues marques fins a finals de 2024 i durant el 2025.
Actualment, la companyia està aprofitant la completa gamma de CUPRA per a augmentar els lliuraments i, paral·lelament, SEAT està preparada per a mantenir la seva dinàmica positiva a mesura que la marca s’acosta el seu 75è aniversari l’any 2025.