Trucades preventives del Servei de Teleassistència amb consells per fer front a la calor

473
Servei Local Teleassistència

El Servei Local de Teleassistència (SLT) de la Diputació de Barcelona ha posat en marxa un cop més, dins del programa ‘Parlem de…’, la campanya ‘Consells per fer front a la calor’, que des que va començar, l’1 de juny, i fins a finals de juliol, ha fet 11.744 trucades preventives als usuaris.

A les trucades es donen consells sobre com afrontar la calor a les persones identificades amb més riscos (les que pateixen patologies cròniques com ara cardíaques, problemes respiratoris, diabetis, persones amb obesitat i/o mobilitat reduïda) i també a totes les persones usuàries, aprofitant les trucades de seguiment quotidianes.

En el cas d’episodis de temperatures extremes, com l’onada de calor que hem patit al juliol, les trucades preventives s’activen per alerta de Protecció Civil i es reallitzen en territoris en risc i a les persones més vulnerables. En aquest cas, des del SLT s’han fet fins al 31 de juliol 2.060 trucades.

Aquests consells se sumen a les 4.052 trucades automàtiques fetes des de l’1 de juny per fer difusió dels espais inclosos a la xarxa de Refugis Climàtics de l’AMB, amb qui la corporació té un conveni de col·laboració. Aquesta xarxa posa a disposició de la ciutadania un parc d’equipaments i espais públics amb confort tèrmic que fan compatible els seus usos habituals amb el servei de refugis climàtics.

A més de la campanya ‘Consells per fer front a la calor’, que s’allargarà fins al 30 de setembre, des del servei s’aprofita per aconsellar sobre altres temàtiques relacionades amb l’època estival.

Així, es fan trucades per aconsellar sobre alimentació saludable, com prevenir mala praxis en nom del servei de teleassistència, prevenció d’estafes, de robatoris als caixers, del bon ús del servei per informar d’absències i retorns en vacances, prevenció de caigudes al bany o ordenant armaris o per prevenir la soledat no desitjada.

En total s’han fet 21.592 trucades sobre aquestes temàtiques durant el mes de juny. El que portem d’any s’han fet més de 108.000 en el marc del programa ‘Parlem de…’.

En els mesos de juny i de juliol també s’han realitzat, per alerta de Protecció Civil, 1.350 trucades per pluges intenses.

La finalitat d’aquestes campanyes és fomentar l’autonomia personal i afavorir l’empoderament de les persones grans, així com incorporar hàbits de vida saludable, incrementar-ne la participació social i crear vincles amb la comunitat.

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona és un servei d’atenció domiciliària que garanteix la seguretat i dona tranquil·litat i acompanyament a les persones que poden estar en situació de risc per factors d’edat, fragilitat, solitud, discapacitat i/o dependència, les 24 hores del dia i els 365 dies a l’any, detectant situacions d’emergència i donant resposta immediata a aquestes.

El servei, que es presta amb la col·laboració dels ajuntaments de la demarcació de Barcelona (excepte la ciutat de Barcelona), va comptabilitzar el passat mes de juny 111.973 usuaris i 405.075 trucades ateses el que portem d’any.

A l’actualitat, el SLT es troba en un procés de digitalització, amb l’objectiu d’avançar cap a la teleassistència predictiva i cognitiva (capaç de predir necessitats i situacions de risc), amb la substitució progressiva dels terminals analògics a les llars per terminals digitals, amb el suport econòmic del fons Next Generation EU.