Una seixantena d’alumnes concursa en la semifinal del Certamen de Lectura en Veu Alta

56
Semifinal Concurs Lectura Veu Alta

A l’Auditori Joan Cererols del Centre Cultural s’ha fet aquest matí la semifinal del Certamen Nacional Infantil i Juvenil de Lectura en Veu Alta del Baix Llobregat, amb la participació de 64 alumnes de primària i secundària procedents de diversos centres educatius de la comarca. La iniciativa fomenta la lectura i la capacitat d’expressió oral entre l’alumnat.

El certamen és organitzat per la Fundació Enciclopèdia Catalana, entitat cultural centrada en el coneixement, l’edició, l’educació i la distribució, amb la missió de fomentar la llengua i la cultura catalanes. La fundació coorganitza aquesta activitat amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració dels equips dels Centres de Recursos Pedagògics (CRP) i dels Equips d’Assessorament i Orientació en Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social (ELIC), que s’encarreguen d’organitzar les semifinals territorials arreu del país.

En aquesta edició s’han inscrit 1.346 centres educatius de tot Catalunya. Al Baix Llobregat s’han programat tres semifinals territorials a Sant Boi de Llobregat, Martorell i Sant Just Desvern, que apleguen alumnes de diferents municipis de la comarca.

Durant el certamen, els participants competeixen en cinc categories: Grumets vermells (cicle mitjà de primària), Grumets verds (cicle superior de primària), Timoners (alumnes nouvinguts de cicle superior de primària i 1r i 2n d’ESO), Corsaris (1r i 2n d’ESO) i Tropa de corsaris (lectura col·lectiva de 3r o 4t d’ESO).

L’assessora ELIC del certamen, Lourdes Allepuz, ha explicat que “és un concurs en què alumnes de primària i secundària posen a prova la seva capacitat de llegir en veu alta. Valorem sobretot la fluïdesa i la capacitat de fer una lectura expressiva”. “Els alumnes que resultin finalistes en aquesta semifinal podran accedir a la final territorial amb la zona de Barcelona, i després hi haurà una finalíssima a nivell de tot Catalunya”.

Lourdes Allepuz, assessora ELIC

Per la seva banda, la directora del Centre de Recursos Pedagògics i coordinadora dels Serveis Educatius Baix Llobregat 7, Zuleica Valero, ha destacat que “llegir ens permet viure altres vides sense moure’ns de lloc. La literatura és el pont més directe cap a l’empatia i ens ajuda a entendre perspectives i realitats diferents de les nostres”.

Valero també ha subratllat la importància de fomentar l’hàbit lector entre els joves en el context actual. “Davant l’auge de la intel·ligència artificial i l’automatització, el que ens fa genuïnament humans és la nostra capacitat d’imaginar i de connectar idees”, ha afirmat.

Zuleica Valero, directora CRP i coordinadora Serveis Educatius Baix Llobregat 7

En aquesta semifinal han participat alumnes de les escoles Juan Ramón Jiménez i Lola Anglada, i els instituts Joan Oró i Maria Canela de Martorell. També centres de Begues, Cervelló, Collbató, Cornellà de Llobregat, Esparreguera, Olesa de Montserrat, Sant Andreu de la Barca, Sant Esteve Sesrovires, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts i Vallirana.

El jurat, format per professionals de l’àmbit educatiu del territori, és l’encarregat de seleccionar els alumnes que representaran el Baix Llobregat en la final territorial entre Barcelona i el Baix Llobregat, que se celebrarà en les properes setmanes. Els guanyadors d’aquesta fase participaran posteriorment en la Festa de la Lectura, la gran final del certamen organitzada per Enciclopèdia Catalana.