Aquest dissabte, 7 de juny, entra en vigència la nova ordre del Ministerio de Transformación Digital y Función Pública que incrementarà la protecció de la ciutadania davant les trucades spam i els intents d’estafa a través del telèfon mòbil. Des d’aquesta data restaran prohibides les trucades comercials fetes des de números mòbils. Els operadors de telefonia estaran obligats a bloquejar trucades i missatges d’origen internacional que simulin haver estat originades des d’un número espanyol.
La nova mesura implica “un bloqueig de les trucades i sms amb origen internacional, i la prohibició de les trucades comercials des de números mòbils”, explica el tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona, Rafel Luna, en declaracions a Ràdio Martorell 91.2 FM.
Reproductor d'àudioRafel Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona
A partir d’ara, les operadores de telefonia estaran obligades “a bloquejar els números no assignats a un client, operador o servei, com ara aquells que comencen per 3 o per 4”. Un altre dels canvis importants serà que “les empreses faran les trucades comercials des dels números que comencin per 800 i 900”, un fet pel qual l’usuari podrà identificar-les abans de despenjar.
Reproductor d'àudioRafel Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona
Per al tècnic, aquesta mesura aplicada a les empreses que fan venda comercial telefònica i a les operadores “començarà a acotar aquest tipus de trucades i de missatges que reben els usuaris de la telefonia, tant si són per a vendre’ns un producte com si es tracta d’una estafa”.
Reproductor d'àudioRafel Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona
Aquesta mesura del Ministerio tindrà una continuïtat d’aquí a un any, quan entri en vigència el bloqueig de missatges SMS/MMS/RCS des de l’estranger amb àlies espanyol, la comprovació d’itinerància per l’operador, el bloqueig de missatges amb àlies d’empreses estrangeres no inscrites al registre, entre d’altres.
Luna adverteix que “tot i la capacitat de filtrar trucades, aquest aspecte no és suficient per garantir la seguretat dels usuaris de la telefonia mòbil” i aconsella “desconfiar sempre de qualsevol trucada inesperada o sms d’una empresa, ja que no sabem quines son les seves intencions”.
Reproductor d'àudioRafel Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona
Recomana iniciar la seguretat “començant per un mateix” i aporta un seguit de consells per evitar estafes, com ara “educar els més petits en l’ús d’Internet i les xarxes socials, fer servir contrasenyes segures i fortes, mantenir actualitzats els dispositius d’ordinador o del mòbil, tenir molta cura amb les imatges i les dades compartides al mòbil WhatsApp, a les xarxes i al núvol, no obrir enllaços a persones no conegudes ni descarregar qualsevol arxiu, i no enviar informació personal ni dades o material audiovisual compromès, ja que és informació que poden utilitzar els estafadors.
