L’1 de gener serà obligatori l’ús d’una nova balisa als vehicles per senyalitzar incidències a la via

430
Balisa V16 connectada

A partir de l’1 de gener del 2026 la Direcció General de Trànsit (DGT) obligarà la majoria de tipologies de vehicles -cotxes, furgonetes, camions i autobusos, excepte les motocicletes- a disposar de la balisa V16 connectada, per senyalitzar avaries o situacions d’emergència a la carretera. En activar-la, la balisa emet una llum visible a molta distància i envia geolocalització a la DGT, que informarà per diversos mitjans de la incidència a la resta de conductors de la via. Des de principis de l’any vinent es multarà amb 80 euros al conductor que circuli sense el nou dispositiu.

La nova balisa “té unes dimensions d’uns 95 mil·límetres de diàmetre per 55 d’alçada, i un imant a sota per a enganxar-la a la part superior del vehicle, de tal manera que no calgui sortir del mateix en cas d’avaria”, explica el tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona Rafael Luna al programa Consum, de Ràdio Martorell.

És un objecte que, per tant, caldrà desar “a la guantera del vehicle i no pas al maleter”, que pot funcionar a piles o per bateria. En el cas que no sigui necessari el seu ús, convé “substituir les piles cada any, o bé fer una càrrega completa cada any, en cas de disposar de bateria”.

Rafael Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona

La nova balisa V16 connectada emet “un feix lluminós d’alta intensitat que el fa visible a un quilòmetre de distància. A més, “gràcies a la seva connectivitat mitjançant una petita tarja SIM i un xip GPS, la resta dels vehicles rebran informació als seus navegadors, així com als panells de les autopistes”. Luna explica que “no caldrà registrar-la”, i que “tindrà una connectivitat garantida per 12 anys, i caldrà adquirir-ne una altra quan caduqui”.

Rafael Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona

El feix lluminós tindrà una durada mínima de 30 minuts des de la seva activació, fet pel qual Luna recomana “portar piles AA de reserva”.

La nova balisa substituirà tant l’anterior balisa V16 (no connectada) com els triangles de pre senyalització que fins ara es posaven uns metres al davant i al darrere d’un vehicle avariat (que funcionaven des de 1999 però que des de 2023 ja no eren obligatoris a autopistes ni autovies, però sí a altres vies convencionals, fent transició cap a la balisa V16 no connectada).

El nou dispositiu ofereix més connectivitat, i quan s’activa, “envia una geolocalització del vehicle a la plataforma de la DGT, que recull la incidència i la difon pels seus canals, panells a la carretera i apps”. D’aquesta manera, “Trànsit podrà informar els conductors de l’existència d’un vehicle estacionat a un voral”.

Rafael Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona

Luna aclareix que “amb la nova balissa, els conductors no estem més controlats ni geolocalitzats permanentment. No podran seguir-nos ni saber la velocitat a la que circulem. La balissa només transmet la posició quan s’activa, però no envia informació del vehicle”. Alhora, explica que la normativa “no afecta a vehicles matriculats a altres països” i que, en cas de viatjar a d’altres països, “cal complir les seves disposicions i, per si de cas, portar els triangles”, ja que l’ús de la nova balisa V16 connectada és una normativa exclusiva de l’estat espanyol.

Rafael Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona

Rafael Luna explica que “la nova balisa suposa un avenç molt important respecte els anteriors mètodes de senyalització, per a la seguretat dels conductors accidentats: “Els estudis realitzats sobre vianants morts en vies interurbanes durant les dues últimes dècades detallen el perill que suposa sortir del vehicle per agafar els triangles del maleter i transitar per la calçada. La DGT especifica que col·locar-los a la distància adequada i tornar a cotxe suposa recórrer 100 metres en situació de gran vulnerabilitat”.

Rafael Luna, tècnic de Consum de la Diputació de Barcelona

El tècnic de la Diputació recorda que “en cas d’una emergència, cal que ens queden a dins del vehicle. Només es pot sortir si la carretera té voral i hi podem sortir pel costat per on no circulin vehicles”. Per contra, si les condicions de circulació no permeten als ocupants sortir del vehicle amb seguretat, “hauran de romandre a l’habitatge amb el cinturó cordat”.

A l’hora d’adquirir la nova balisa en un establiment o en línia, cal assegurar-se que estigui homologada: “Cal mirar el dispositiu on es llegeix una marca, el nom del laboratori i un seguit de dígits. Cal anar a www.dgt.es per comprovar si està homologada”.