Chambao actuarà divendres 24 d’abril al Primavera Música (22.30h), al carrer de Josep Vila, en el marc de la Fira de Primavera. El concert s’emmarca dins la gira del 25è aniversari de la formació, una celebració carregada de novetats, amb un espectacle especialment dissenyat per a l’ocasió i una posada en escena acurada musicalment i visual, fruit de setmanes d’assaigs i preparació.
En aquesta entrevista, a Maria del Mar Rodríguez Carnero, coneguda com La Mari, ànima de Chambao, l’artista repassa l’origen del seu característic flamenco chill i explica el procés de creació del nou àlbum commemoratiu, 25 aniversario, amb col·laboracions destacades com la d’Alejandro Sanz, Joan Manuel Serrat, SFDK, Kiko Veneno, Rosario Flores, Kase O, Rozalén, Bebé, entre molts d’altres. També reflexiona sobre el poder de la música com a refugi personal i convida el públic a gaudir d’un directe festiu i ple de sorpreses.

El 24 d’abril vindràs a Martorell amb el segon concert d’aquesta gira del 25è aniversari de Chambao. Com estàs preparant aquest inici i aquest concert a casa nostra?
Hem estat assajant unes tres setmanes, revisant tots els detalls, que no són pocs. Aquest any portem una escenografia específica per a la celebració del 25è aniversari, tant a nivell musical com visual. Hem treballat les parts de cada músic, l’ordre de les cançons… Hem estat aquestes setmanes ordenant-ho tot i després farem un assaig general per veure-ho tot abans de pujar a l’escenari amb públic.
Ara mateix creiem que està tot preparat, però fins que no fem aquest assaig general no podrem dir que és definitiu. Estic molt contenta de tenir aquest temps i la disponibilitat tant dels músics com de l’equip tècnic per preparar-ho amb tanta cura.
Celebres 25 anys amb un disc especial i col·laboracions de luxe. Com vas decidir fer-ho així?
El procés va començar el 2024, quan acabava la gira. Vaig començar a pensar que el 2025 seria una gira normal i que després vindria el 25è aniversari. El primer que vaig fer va ser contactar amb Bob Benozzo, productor de molts discos de Chambao, i vam començar a donar forma a la idea.
Tenia al cap el concepte de 25 anys, 25 cançons i 25 artistes. Ell em deia que eren moltes cançons, però que ho intentaríem. A partir del març de 2025 vam començar a treballar, sobretot definint quin so volíem per al disc. L’objectiu era revisar cançons emblemàtiques i portar-les a l’actualitat, cosa que és un repte molt bonic però també complex.
He estat proposant canvis en instruments, atmosferes i sons, i ha estat un procés molt creatiu. Després vaig proposar incorporar Pedro Pimentel, un músic molt versàtil i amb molta connexió amb el flamenc i amb la música de Chambao. Així vam formar un equip de tres i vam treballar intensament fins a finals d’any.
Ha estat un procés intens també a nivell personal?
Sí, perquè em va coincidir amb la gira i amb el diagnòstic de càncer el juliol passat. En aquest sentit, la música ha estat molt important, una mena de medicina que m’ha ajudat a estar en el present i a no donar massa voltes al que havia de venir. Ha estat un procés exigent, però també molt bonic i enriquidor.
El vostre flamenco chill va ser molt innovador. Com valores la influència de Chambao avui?
Quan vam començar, l’any 2001, érem quatre persones i tot era molt espontani. Barrejàvem influències com un hobby, sense pensar que es convertiria en una professió. D’una banda, hi havia l’electrònica chill, i de l’altra, el flamenc fusió que escoltàvem. A partir d’aquesta barreja va néixer el que després es va anomenar flamenco chill. Amb el temps, aquest estil va trobar el seu lloc i Chambao es va consolidar dins el panorama musical. Crec que s’ha convertit en una mena de marca o filosofia de vida, que molta gent associa amb la calma, el mar i una manera de viure més tranquil·la.
Revisitar aquestes cançons en aquest nou disc, què t’ha remogut?
La selecció la tenia bastant clara des del principi. Algunes cançons han anat canviant segons les col·laboracions, però en general ho tenia molt definit. El més bonic ha estat desfer les cançons i tornar-les a construir amb una mirada actual. Ha estat com un joc, amb molt respecte, però també amb la voluntat de millorar-les. Ha estat un procés de curiositat i de sorpresa, i crec que el resultat ha fet créixer totes les cançons.
Les col·laboracions també són una part molt important del projecte. N’hi ha alguna especialment significativa?
És molt difícil triar, perquè totes han estat especials. Però potser destacaria Alejandro Sanz per la seva actitud: ho ha posat tot molt fàcil, amb molta generositat i respecte. En general, em quedo amb això: la generositat de tots els artistes, que han participat de manera desinteressada, la rapidesa amb què han respost i l’afecte que m’han mostrat. Ha estat molt bonic adonar-me d’aquest suport després de 25 anys.
A la gira podrem veure algun d’aquests artistes sobre l’escenari?
Hi haurà una mica de sorpresa. Hem preparat una escenografia molt festiva amb capgrossos que emulen els cantants col·laboradors. Jugarem amb la intriga: a vegades pot aparèixer el cap gros, a vegades l’artista…Ho estem intentant quadrar, tot i que no sempre és fàcil. El concert a Martorell promet ser especial. Espero que la gent s’ho passi molt bé. Qui vingui segur que s’endurà una bona experiència, i nosaltres també.
Entrevista a La Mari de Chambao






