Comencen les obres de ‘L’Espai de la via mètrica’ a l’estació de Martorell Central

392
Obres nau de Martorell. Foto: FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha començat aquest dijous les obres de ‘L’Espai de la via mètrica’, la nova nau de material històric a l’estació de Martorell Central. Un espai per a conservar i exposar alguns dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia, més d’una vintena de peces preservades per Ferrocarrils que inclou locomotores, cotxes i vagons.

L’edifici es construirà a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació, i està prevista la seva connexió directa amb les vies d’FGC. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau tindrà 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i tindrà capacitat per albergar, en el seu interior, tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies se situaran els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

Aquest espai se sumarà als altres espais expositius que Ferrocarrils ha habilitat recentment per preservar els seus vehicles històrics: La Cotxera de Rubí, situat davant de l’antiga estació de Rubí i on es preserven vuit vehicles històrics de la línia Barcelona-Vallès; La Nau del tren històric del Vallès, al Centre Operatiu de Rubí, on es preserva l’Automotor Brill 18 de l’any 1916, cedit en dipòsit a FGC per l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona, una unitat de la sèrie 400 dels anys 40 i una unitat de la sèrie 111 de l’inici dels anys 80; i El Moll de la Pobla a la línia Lleida-La Pobla, on juntament amb l’Ajuntament de La Pobla de Segur s’ha recuperat i habilitat l’hangar i el moll de mercaderies i s’han restaurat i col·locat en un lloc accessible tres peces històriques que ja es trobaven a l’estació: dues grues i una aiguada (grua d’aigua).

Obres nau de Martorell. Foto: FGC

Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC

‘L’Espai de la via mètrica’ forma part de la nova Estratègia del Patrimoni Històric d’FGC, un full de ruta que defineix les actuacions i les accions a fer durant el període 2020-2022 per tal de millorar la preservació del patrimoni històric, potenciar la seva divulgació i posar en valor el patrimoni ferroviari del país.

La nova estratègia permetrà a la companyia identificar i ordenar el nombrós i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania, ja sigui amb la millora o creació de nous espais de preservació, amb la circulació de trens històrics o amb la digitalització i difusió de la nombrosa documentació històrica.

La circulació dels trens històrics

Ferrocarrils treballarà per mantenir i consolidar les circulacions comercials amb trens històrics a cadascuna de les seves línies i disposar d’un tren històric en estat de circulació a cadascuna d’elles.

En aquest sentit, Ferrocarrils ha completat la revisió i rehabilitació tècnica i de seguretat d’un tren preservat de la sèrie 400, construït a mitjans del segle passat als antics tallers de Sarrià i popularment conegut com a “Granota” pel seu característic color verd i els grans fars a la part frontal. Pel que fa a la línia Llobregat-Anoia, FGC treballa en un projecte per revisar i rehabilitar un tren format per cotxes de fusta de finals del segle XIX i principis del XX.

Aquests dos trens, pels quals es treballarà per definir una oferta de servei comercial, se sumaran als actuals trens històrics de la companyia que ofereixen o poden oferir servei comercial, com són el Tren dels Llacs a la línia Lleida-La Pobla, el Cotxe Saló del Cremallera de Núria o el Funicular de Gelida. L’objectiu és poder posar en marxa la circulació de la “Granota” aquest any, un cop millori la situació actual provocada per la pandèmia, i el 2022 iniciar les circulacions històriques a la línia Llobregat-Anoia.