Dos alumnes de segon curs del Cicle Formatiu de Grau Superior de Màrqueting i Publicitat de l’Institut Joan Oró de Martorell, Enrique García Rizo i Cristina Valderrama Mira, han participat recentment en el ‘Makerfest’. Un esdeveniment per a alumnes catalans en el que han de formar equips multidisciplinars per a resoldre reptes i trobar solucions tangibles tot elaborant prototips. L’opció premiada va ser Proxcom, una empresa de proximitat per donar segona vida a variats objectes, i va tenir participació martorellenca.
L’esdeveniment el promou la Direcció General de Formació del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Hi participen “alumnes de tots els cicles formatius, amb l’objectiu que treballin formant un equip multidisciplinar. Cada alumne aporta els seus coneixements en la matèria per arribar a una solució del seu repte”, explica la cap del Departament de Comerç i Màrqueting de l’Institut, Helena Mauri.
Helena Mauri, cap del Departament de Comerç i Màrqueting de l'Institut Joan Oró
La proposta guanyadora va ser el projecte de Proxcom, sigles que identifiquen a una empresa de comerç de proximitat per a donar una segona vida a tot tipus de productes. Un dels participants en el grup va ser l’alumne de l’Oró Enrique García.
“Havíem de trobar la solució a com fomentar l’economia circular de béns. I el grup va plantejar Proxcom”, explica García. Aquesta empresa dissenyada pels alumnes inclou “una aplicació que connecta els usuaris locals amb productes que ja no utilitzen, i que donen a conèixer per a que tinguin una segona vida”. El projecte s’acompanya “d’un local físic de proximitat que té el suport de l’ajuntament de la localitat”.
Enrique García, alumne de l'Institut Joan Oró
En aquests locals, els usuaris porten els productes que ja no utilitzen, i a través d’una tasació prèvia i de l’aplicació d’una moneda virtual, es crea un propi mercat de compra i de venda, com explica García.
Enrique García, alumne de l'Institut Joan Oró
Per l’alumne, el prototip “vol evitar que la gent compri un producte nou, perquè això té un cost, i aprofitar el material ja existent”. García explica que “reutilitzem i reduim a nivell local i evitem transports i contaminació”, i considera que “el fet que es potencii l’ús de monedes virtuals pot fer més atractiva la idea de negoci”.