El 1r Mercat d’Intercanvi Interescolar de Joguines bescanvia prop de 394 objectes

668
Mercat d'Intercanvi de l'Institut Joan Oró

Aquest matí ha tingut lloc, a la Nau 1 de Ca n’Oliveres, el 1r Mercat Interescolar d’Intercanvi de Jocs i Joguines, organitzat per l’Ajuntament de Martorell amb el suport tècnic de la Diputació de Barcelona. A l’activitat s’hi han sumat prop de 300 alumnes de 4t i 5è de primària, de 6 escoles del municipi: Lola Anglada, Mercè Rodoreda, Juan Ramón Jiménez, José Echegaray, Vicente Aleixandre i La Mercè. L’esdeveniment ha estat organitzat per una trentena d’alumnes de 3r d’ESO de l’IES Joan Oró de Martorell, que s’han format sobre la problemàtica dels residus i la necessitat de reduir i prevenir la seva generació, per instruir els infants.

El Mercat d’Intercanvi ha consistit a crear un espai de trobada on els nens i nenes poguessin portar el material que ja no utilitzen (llibres o contes, jocs i joguines, material escolar o material esportiu), però que està en bon estat, per intercanviar-lo per altres coses que els poguessin fer més servei. L’objectiu ha estat reutilitzar i donar una segona vida als objectes per prevenir així la generació de residus innecessaris.

Tal com ha explicat la tècnica de Medi Ambient de l’Ajuntament de Martorell, Glòria Carrera, l’activitat s’ha desenvolupat ordenadament: “primer, les escoles han anat arribant a la Nau, i els joves han guiat els nens i nenes a les taules que tenien assignades. Després d’esmorzar han posat les joguines, que ja venien pesades i etiquetades amb el nom del propietari o propietària, damunt dels estants corresponents”.

“Perquè poguessin identificar millor quines joguines els agradaven més, han fet una primera ronda només per observar-les, i després ja les podien intercanviar. A més, també s’ha treballat la qüestió emocional d’això, i l’habilitat social que implica primer demanar ajuda per trobar el propietari de les joguines, i, més tard, intentar intercanviar-les. Aconseguir que tots dos nens i nenes estiguin d’acord i aleshores formalitzar el pacte en l’encaixada de mans ha estat el colofó”, tal com ha expressat Carrera.

Reproductor d'àudio
Glòria Carrera, tècnica de Medi Ambient de l'Ajuntament de Martorell

Aquest mercat és l’activitat central d’un projecte-pilot d’Aprenentatge i Servei que ha rebut el suport de la Diputació de Barcelona i que va començar a principi de curs. Aquesta iniciativa volia donar continuïtat a l’anterior projecte d’Aprenentatge i Servei ‘La vida dels jocs i les joguines’, que es va fer durant la tardor de 2022, i en el qual els alumnes van elaborar la Guia de consum responsable de jocs i joguines de Martorell.

Durant el primer i segon trimestre de curs, els alumnes de secundària han fet diverses sessions d’aprenentatge per part de la cooperativa Espai Ambiental, que és qui ha dissenyat el servei comunitari amb els objectius següents: Sensibilitzar els alumnes i les seves famílies sobre la prevenció de residus i alternatives de consum responsable; reduir els quilograms de jocs i joguines que acaben a les escombraries; fomentar l’autonomia dels alumnes i la seva capacitat de relació inter i intrageneracional, i fomentar la solidaritat i les relacions no comercials. Així, en el marc d’aquest projecte, els joves de 3r d’ESO s’han format sobre la problemàtica dels residus i la necessitat de reduir i prevenir la seva generació, han format els alumnes de primària i han participat en l’organització i el bon funcionament del Mercat d’Intercanvi.

Un dels joves organitzadors, Jesús Hernández, ha explicat la dinàmica de preparació del Mercat d’Intercanvi, que ha consistit a “preparar i realitzar les xerrades a les escoles, per explicar el projecte als alumnes, i a més, encarregar-nos de preparar el mercat i pesar les joguines”. “Els nens i nenes ho han gaudit molt perquè, a banda de passar-ho bé, han pogut intercanviar coses, per exemple, en la nostra taula, s’han canviat totes les joguines, menys deu o onze”, ha remarcat Hernández.

Reproductor d'àudio
Jesús Hernández, organitzador

Després de Setmana Santa, els infants havien portat a l’escola els objectes que volien intercanviar, prèvia autorització dels pares. Allà els joves de secundària del Joan Oró, els van revisar perquè estiguessin en bones condicions, els van pesar, van pensar com els transportarien fins al recinte firal, els van etiquetar amb el seu nom i van elaborar material per decorar i fer més atractives les taules.

Així, tal com ha explicat una de les alumnes organitzadores, Chorouk El Metmary, els objectius de tot plegat han estat “reduir el consum de fer joguines i incentivar els infants a intercanviar-les amb altres companys per tenir joguines noves per ells sense produir residus extra”. Així, El Metmary ha valorat de “molt gratificant” l’experiència perquè “s’han sumat uns 120 quilos de joguines que no han anat a parar a les escombraries”.

Reproductor d'àudio
Chorouk El Metmary, organitzadora

La tècnica de Medi Ambient, Glòria Carrera, ha avaluat l’activitat molt positivament: “ha anat tot com ho teníem previst, els nens han respost de la millor manera, amb molt d’entusiasme i il·lusió, i els joves han estat treballant tota l’estona donant les instruccions necessàries als més petits”. “Aquest esdeveniment ha estat una primera prova-pilot, inspirat en el mercat d’intercanvi que organitzen a Vic, que ha donat molt bons resultats. Esperem que hi hagi més activitats d’aquest tipus i poder-les encaixar en les activitats de la Setmana Europea de Prevenció de Residus, al novembre”.

Reproductor d'àudio
Glòria Carrera, tècnica de Medi Ambient de l'Ajuntament de Martorell

Aquesta activitat s’emmarca en la línia de treball de l’Ajuntament de fomentar la reutilització de productes i evitar la generació de residus, allargant la vida dels productes, concretament l’acció 3.11 del Pla Local de Prevenció de Residus: promoció de pràctiques de prevenció i reutilització als centres educatius. També segueix el propòsit del Pla educatiu Entorn d’enfortir la relació i la interacció entre els centres educatius i l’entorn.