Francesc-Xavier Borràs Santafé i Margarida Moles Gual han estat guardonats en la 14a edició del Premi Pilar Casanova, que concedeix el Col·legi de Periodistes de Catalunya. Borràs ha obtingut el Premi Innovació en Comunicació pel treball d’investigació ‘Desxifrant l’ADN de la Comunicació Interna: la Taula periòdica i les Fórmules com a metodologies de transformació’. Moles s’ha endut el Premi a la Millor acció de Comunicació per ‘Centenari de la radiodifusió 2024’.
Borràs va elaborar aquesta investigació com a llegat professional al final de la seva etapa laboral als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Hi dissenya una taula periòdica, però no pas d’elements químics, sinó de comunicació interna, i n’estableix fórmules aritmètiques entre elements. Els objectius, com explica el periodista, svan ser “trobar un mecanisme senzill i una metodologia fàcil per explicar què és la comunicació interna”.
Francesc-Xavier Borràs, guardonat amb el Premi Innovació
El martorellenc defineix la comunicació interna com “la que es fa dins de les empreses i organitzacions, on aquestes informen als seus treballadors, els fan participar i els escolten. Bàsicament és la feina que fan periodistes a dins”.
Una forma de comunicació que Borràs coneix bé, ja que s’hi ha dedicat professionalment durant 14 anys, i que pot generar en l’equip humà “motivació, sentiment de pertinença, d’escolta, de participació, de cohesió d’equips, de reconeixement, etcètera”.
Aquests conceptes i més, fins arribar gairebé als 200, s’inclouen en la taula periòdica. Alguns dels seus conceptes més destacats podrien ser, al seu parer, “el sentiment de pertinença o com de a gust se sent la persona a l’empresa, el compromís i la motivació”.
Francesc-Xavier Borràs, guardonat amb el Premi Innovació
Borràs considera que poc a poc, aquesta vessant de la comunicació ha deixat de ser “la germaneta pobre” i ha guanyat rellevància, tant a la carrera de Periodisme com a les empreses i organitzacions, i que algunes “ja en disposen de responsables específics”. La considera “molt agraïda, perquè estàs en contacte directe amb persones que veus i coneixes, i els fas participar”, mentre en la comunicació convencional sovint no es coneix el receptor.
El jurat del Premi va valorar la iniciativa per la seva creativitat i per convertir la taula periòdica en una eina visual i educativa per transmetre missatges complexos de manera innovadora. A títol personal, Borràs s’ha sentit “molt satisfet que els companys del Col·legi de Periodistes, al que estic col·legiat des que vaig acabar la carrera, premiïn la tasca feta”.
D’altra banda, el Premi a la Millor acció de Comunicació el va recollir la periodista Margarida Moles Gual pel pla de comunicació ‘Centenari de la radiodifusió 2024’, impulsat des de Ràdio Associació de Catalunya. El jurat el va elegir per la seva aposta per la recuperació històrica, la integració de mitjans digitals amb la ràdio tradicional i la connexió amb el territori a través d’iniciatives col·laboratives.
Moles explica que el treball es va desenvolupar en un any i mig i que té dos objectius principals. Un és “parlar del centenari de la ràdio, explicar qui van ser els seus pioners i les vicissituds personals i socials que van passar, en especial, el personatge d’Eduard Rifà”. Alhora, pretén explicar que Ràdio Associació de Catalunya “era la mateixa entitat que l’any 1924 va posar en funcionament Ràdio Barcelona, la primera ràdio de l’estat i tercera d’Europa”, tot i que en aquell moment se li havia canviat el nom.
Margarida Moles, guardonada amb el Premi a la millor acció en Comunicació
El treball inclou dos documentals que descriuen el moment històric i les vicissituds que van passar els pioners, una història “que és la història del país” i la problemàtica d’estar “enfrontats amb un estat que mai estava al favor de les seves iniciatives”. També s’ha fet un llibre de memòries de la Josefina Rifà, filla del pioner Eduard Rifà, a més d’un pòdcast a les tres grans plataformes de comunicació del país (3cat, RAC+1 i LaXarxa+), un treball a xarxes -en motiu del Centenari de la ràdio- i també una tasca presencial, recorrent el territori per explicar aquesta història.
Margarida Moles, guardonada amb el Premi a la millor acció en Comunicació
El jurat del Premi va valorar “la seva aposta per la recuperació històrica, integració de mitjans digitals amb la ràdio tradicional i la connexió amb el territori a través d’iniciatives col·laboratives”.
De fet, aquest és el segon reconeixement al treball fet per Moles, que és la secretària del Consell Rector de Ràdio Associació de Catalunya, després de l’obtingut a la Nit de les Telecomunicacions. Moles se sent molt contenta de la feina feta i del Premi. “És molt gratificant”, diu, ja que el premi valora una feina de recerca feta des de fa una dècada “a hemeroteca, revistes, testimonis i conferències, ja que els llibres d’història no en parlen”.
Dos èxits martorellencs d’entre una quinzena de candidatures
El Col·legi de Periodistes concedeix anualment uns premis que porten el nom de la periodista Pilar Casanova, i que reconeixen i impulsen la tasca dels gabinets de comunicació i dels professionals col·legiats que hi treballen. Enguany, dos periodistes de Martorell han aconseguit els dos grans premis d’entre 15 candidatures presentades.
El lliurament dels guardons es va celebrar el passat 29 de novembre a la seu de Barcelona del Col·legi de Periodistes de Catalunya, en el decurs de la 6a Jornada de Comunicació Corporativa que se celebra anualment i que va reunir més d’un centenar de professionals del sector de la comunicació corporativa, tant pública com privada, i de gabinets de comunicació. Va completar el podi Rosa Pueyo i Porta, Premi a la Trajectòria per la seva contribució a la comunicació corporativa des de 1983, especialment vinculada al seu àmbit de treball, l’Ajuntament de Barcelona.
![](/wp-content/uploads/2017/03/baner-superior.jpg)