La Regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament de Martorell va organitzar dissabte una nova edició del ‘Let’s Clean Up Europe: netegem el nostre entorn’, una jornada de neteja col·lectiva a la llera del riu Anoia que va reunir 30 participants i va permetre retirar un total de 308,31 quilos de deixalles. La xifra suposa un rècord de residus recollits en les edicions celebrades fins ara al nostre municipi.
L’activitat, emmarcada dins la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, forma part de la campanya europea que se celebra cada mes de maig, des del 2014, per conscienciar la ciutadania sobre la gran quantitat de residus que s’aboquen de manera incontrolada als espais naturals.
La jornada va començar, a les 10.00h, a la carpa informativa instal·lada a l’Aparcament del Vapor. Des d’aquest punt, els voluntaris van recórrer els dos marges de la llera de l’Anoia per retirar els residus abandonats de manera incívica o arrossegats accidentalment fins al riu.
Del total de 308,31 quilos de deixalles recollides, 60,11 quilos corresponien a envasos, 23 quilos a vidre, 8 quilos a paper i cartró i 217 quilos a altres residus, entre els quals destacaven voluminosos metàl·lics, pneumàtics, un para-xocs de vehicle, restes de plàstic, ceràmica, tèxtil, fusta i fins i tot una bombona. Bona part d’aquests residus voluminosos es van localitzar en un talús situat més enllà de la Llar d’Infants Riu de Sons, sota l’autopista.
La tècnica de Medi Ambient de l’Ajuntament, Glòria Carrera, va destacar que “podem dir que hem fet rècord de residus recollits”. Tot i això, “ens agradaria realment que es recollís poc, perquè això voldria dir que hem entès que la natura està per respectar-la i que l’ésser humà no ha d’estar-hi llançant residus”. Carrera també va recordar que la millor manera de prevenir aquest problema és reduir la generació de deixalles.
Glòria Carrera, tècnica de Medi Ambient
La tècnica municipal es va mostrar “molt contenta” pel desenvolupament de l’activitat, tot i la previsió de pluja i va posar en valor la implicació de les entitats participants. Hi van prendre part 10 persones de Ghana Association, dos membres de l’associació Igboamaka i 16 persones de la Iglesia de Jesucristo de Todos los Santos.
“Han tret una gran quantitat de residus voluminosos”, va explicar Carrera, qui va precisar que només aquests objectes superaven els 100 quilos de pes. També va destacar que tota la recollida es va fer “en tan sols una hora i mitja”.
Glòria Carrera, tècnica de Medi Ambient
A més de la neteja, la jornada va incloure activitats d’educació ambiental dirigides als més petits, centrades en el temps que triguen els residus a degradar-se a la natura i en les alternatives per reduir-ne l’impacte ambiental.
L’Ajuntament de Martorell participa des de fa més d’una dècada en aquesta iniciativa europea amb activitats gratuïtes, familiars i obertes a tota la ciutadania per fomentar la preservació dels espais naturals i sensibilitzar sobre els efectes dels abocaments incívics.
Aquest any, l’activitat també s’ha incorporat al programa Edunauta, de manera que els infants participants amb Passaport Edunauta han pogut sumar un nou aprenentatge al seu itinerari educatiu.
Les accions vinculades al ‘Let’s Clean Up Europe’ a Martorell continuaran dilluns 18 de maig, quan tot l’alumnat de 3r d’ESO de l’IES Joan Oró participarà en un servei comunitari de recollida de residus al Parc Forestal de Can Cases i a la llera del Torrent de Llops.






