Escoles del Baix Nord intercanvien experiències de transformació de l’espai educatiu

462
19a Jornada d'Intercanvi d'Experiències Pedagògiques

L’Auditori Joan Cererols ha acollit avui la 19a Jornada d’Intercanvi d’Experiències Pedagògiques, organitzada pel Servei Educatiu del Baix Llobregat VII. Aquesta edició ha dut per títol ‘Transformació dels espais per transformar l’educació i millorar els aprenentatges’, i ha comptat amb la participació de les escoles La Salut de Collbató, Josep Pla de Sant Andreu de la Barca, Escola Cooperativa el Puig d’Esparreguera i el centre Vicente Aleixandre de Martorell. L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i la inspectora d’Educació al Baix Llobregat, Carme Matas, han inaugurat la trobada.

Aquesta jornada pedagògica ha girat al voltant del debat i la reflexió sobre com els espais educatius poden influir d’una manera significativa en els processos d’ensenyament i aprenentatge. “La transformació de l’educació és un repte complex i apassionant i unes de les peces claus d’aquest procés és l’espai en què es desenvolupa”, ha afirmat la inspectora d’Educació al Baix Llobregat, Carme Matas.

“Les aules tradicionals, amb disposicions estàtiques i convencionals ja no responen a les necessitats dels estudiants del segle XXI, per tant, s’han de repensar els espais educatius per tal que siguin flexibles, inspiradors i adaptats a les noves metodologies pedagògiques. Han de fomentar la creativitat, la col·laboració i l’autonomia dels estudiants; han de ser llocs on els alumnes se sentin còmodes per expressar-se, investigar i aprendre d’una forma activa i participativa. Això requereix un canvi de mentalitat tant en els dissenys arquitectònics com en l’organització dels espais existents”, ha remarcat Matas.

Carme Matas, inspectora d'Educació al Baix Llobregat

Per la seva banda, l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha posat en valor la importància de donar-li a l’educació la màxima prioritat, tant a dins o com a fora de les aules. “Una prova d’això és el programa Martorell Educa 360, que hem impulsat de forma pionera des del nostre municipi, i que ofereix als nens i nenes martorellencs una sèrie d’activitats extraescolars de manera pública, gratuïta i universal. Això ens ha valgut ser el Premi 2023 d’Educació de la Unió Europea. En certa manera, les idees surten d’aquestes trobades de treball en xarxa, en què li donem una prioritat màxima a l’educació que és fonamental per crear una societat formada i benestant”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

La cita ha englobat una conferència inaugural, a càrrec de Sílvia Guillamot, directora de l’escola Norai de Montgat, sota el títol ‘Fem lloc a l’aprenentatge. Construccions d’espais educatius’, i la presentació de quatre experiències dels diferents centres que han assistit: ‘Petits canvis que impulsen. Temps d’oportunitats, moments de noves possibilitats’; ‘Si els espais parlessin, què dirien del nostre centre?’; ‘L’espai com a tercer mestre’, i ‘Un camí cap a la transformació: espais que eduquen’.

Petits canvis que impulsen. Temps d’oportunitats, moments de noves possibilitats.

Aquesta experiència l’han presentat Marta Baños i Noelia Sánchez, de l’Escola La Salut de Collbató, i ha reflexionat sobre el que va començar sent un petit canvi, traient simplement una taula de mestra de l’aula, ha resultat un moviment institucional que ha provocat un nou paradigma educatiu en l’escola: una mirada pedagògica renovada, una nova concepció sobre l’infant i una visió de centre actualitzada.

L’infant s’ha convertit en l’eix vertebrador de tot aquest moviment de transformació que està capgirant el centre, comportant una nova cultura d’aprenentatge i avaluativa, així com una actualització de la missió, la visió i els valors d’aquesta. A la jornada han compartit les reflexions sobre el procés i els reptes que han plantejat aquests canvis.

Si els espais parlessin, què dirien del nostre centre?

La presentació que han compartit Iván Ollé, Vanessa Amador i Míriam Sanguino, de l’Escola Josep Pla de Sant Andreu de la Barca, ha girat al voltant del procés de transformació d’espais que aquest centre va iniciar l’any 2018 a conseqüència de la conversió del centre en una Comunitat d’Aprenentatge.

Aquest nou projecte d’innovació va fer que es replantegessin la creació d’una nova arquitectura versàtil, flexible i polivalent que engloba tot el centre amb l’objectiu de donar resposta a totes actuacions educatives d’èxit amb la màxima qualitat possible.

L’espai com a tercer mestre

Tània Ollé i Carol Giralt de l’Escola Cooperativa el Puig d’Esparreguera, han anomenat el tercer mestre a l’espai d’aprenentatge, els altres dos s’han referit a la família i els mestres. L’espai l’han entès com un element fonamental que busca la connexió entre el projecte pedagògic i l’arquitectura.

Aquest terme de “tercer mestre” el va anomenar Loris Malaguzzi a les escoles de Reggio Emilia, per a infants més petits, però com influeix l’espai en els alumnes d’educació secundària? Les aules i els espais de l’escola estan preparats perquè convidin a l’aprenentatge, l’experimentació, la comunicació i la investigació. Els passadissos de l’escola també en formen part i també són espais que impliquen els nois i noies. Un espai ben preparat actua també com a mestre, per tant, l’espai físic és crucial.

Un camí cap a la transformació: espais que eduquen

Montse Font, Núria Grande, Jéssica Gómez i Núria Solé, de l’Escola Vicente Aleixandre de Martorell, han presentat la ponència ‘Un camí cap a la transformació’. Des del curs 2021-2022, han iniciat un camí cap a la transformació dels espais de l’Escola com espais que eduquen i acompanyen en tot el procés. Fruit de la reflexió i dels canvis metodològics on l’infant és el centre del seu propi aprenentatge, han redefinit la línia pedagògica de l’Escola posant èmfasi a l’espai, com a element generador i transformador de l’aprenentatge.

A la ponència han compartit el viatge que han fet fins ara, ple d’encerts, d’errors, d’evidències, de referents, d’il·lusió… i el camí que continuen construint cap a una Escola on els espais i l’entorn físic esdevenen un educador més. Vetllen pel benestar global de l’alumnat com un tret d’identitat facilitador de l’educació.