L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, ha participat aquest dijous en la presentació d’un informe tècnic que avala la finalització de l’autovia B-40 en el tram Martorell i Terrassa perquè generaria un impacte econòmic de 252 milions d’euros a l’economia catalana. La presentació s’ha fet a la seu de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.
L’estudi, elaborat per l’Institut Cerdà i encarregat per la Diputació de Barcelona i la patronal Cecot, demostra que acabar aquesta obra, que ara és a mig fer, estalviaria costos a l’activitat logística, oferiria competitivitat al teixit productiu, contribuiria a fer una xarxa viària més sostenible i produiria impactes econòmica positius.
Un projecte estratègic
L’objectiu d’aquesta infraestructura és unir Martorell (Baix Llobregat) i Granollers (Vallès Oriental) passant per Terrassa i Sabadell (Vallès Occidental), la unió de dues comarques que representen 2,1 milions de persones, el 25% de la població ocupada, el 27% del PIB de Catalunya i el 40% del VAB industrial. Vuit anys després de l’inci d’obres entre Martorell i Terrassa només estan operatius petits trams de Viladecavalls-Terrassa i Abrera-Olesa.
El nou tram de la B-40 podria reduir el temps i els quilòmetres de desplaçament d’empreses i particulars. L’informe tècnic calcula que els més de 2.500 vehicles pesants que circularien per aquesta via generarien un estalvi de 126.000 hores anuals de desplaçament i de 3,2 milions de quilòmetres anuals, que representarien un estalvi de costos operatius equivalent a 6 milions d’euros anuals. A més, tindria altres efectes com un estalvi de 6.700 tones de CO2 anuals i la reducció de més de 6,5 accidents de trànsit a l’any.
L’alcalde Fonollosa explica que “aquest estudi ha quedat demostrat la deixadesa que té el govern espanyol amb una infraestructura cabdal per a Catalunya. L’autovia B-40 uniria les dues comarques del Vallès amb el Baix Llobregat i Martorell reforçaria el seu paper estratègic econòmic del país”.
Reivindicació del Govern
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, ha dit que “l’estudi neix com a fruit d’una aliança entre les administracions públiques catalanes i les empreses del país per posar en valor que aquest és un projecte estratègic i de país. Les infraestructures que no ens fem nosaltres, no ens les faran”.
Precisament el conseller Rull posarà aquesta qüestió sobre la taula en una trobada que té prevista aquest divendres 5 de febrer amb la ministra de Foment del govern espanyol, Ana Pastor.