González: “La Nau 2 ha estat referent d’una ‘Màgia del Nadal’ amb un 22% més de públic”

829
Andreu González, regidor de Cultura de l'Ajuntament de Martorell

La Nau 2 de Ca n’Oliveres s’ha convertit en un factor clau per a que les activitats culturals i d’oci del període nadalenc, projectades per Ajuntament i entitats, s’hagin pogut celebrar. Aquest espai ha acollit prop d’un miler de persones en la suma dels sis espectacles de La ‘Màgia del Nadal’, fet que suposa un increment del 22% respecte l’anterior edició. Amb la resta d’activitats culturals programades, s’ha passat dels 1.600 espectadors, sense comptar els milers de persones que van assistir al Campament Reial del passat 5 de gener.

L’Ajuntament i el teixit associatiu martorellenc han organitzat una trentena d’activitat lúdiques i culturals, que han conformat la programació cultural nadalenca entre l’11 de desembre i el 6 de gener. L’oferta ha inclòs teatre, concerts, espectacles de màgia, presentacions de llibres, cinema i l’arribada i el campament de Ses Majestats els Reis d’Orient com a colofó final. Totes les activitats s’han fet seguint els protocols anticovid establerts i amb reserva prèvia de localitats al web entrades.martorell.cat.

De tot plegat, en fa valoració el regidor de Cultura, Museus i Patrimoni Històric de l’Ajuntament de Martorell, Andreu González, en una entrevista concedida a Ràdio Martorell.

Quina valoració global ens pot fer de com ha funcionat ‘La Màgia del Nadal’?

-Hem pogut dur a terme totes les activitats previstes, tret d’un parell que no es van poder fer per manca de públic. Des d’aquest punt de vista, i tenint en compte l’afluència de públic que hem tingut, em genera una gran satisfacció.

Hi ha hagut un increment de la participació?

Sí. Hem tingut la satisfacció de comprovar que hi ha hagut un increment del 22% de la gent que ha anat a les activitats de ‘La Màgia del Nadal’, i que en xifres total representen 996 espectadors. I com em deia un treballador de la Regidoria, aquest any hi han vingut més pares amb fills, a diferència d’altres anys en els que hi havia més avis amb néts.

Aquestes activitats de La Màgia del Nadal han canviat enguany d’escenari i s’han fet a la Nau 2. El factor determinant d’enguany per a donar aquest pas han sigut les mesures COVID-19?

Sí, aquestes mesures han estat determinants i hem hagut de traslladar moltes activitats a la Nau 2, atès que l’Auditori Joan Cererols no té prou capacitat per encabir la gent que volíem que hi anés tot respectant les mesures de distanciament. Per això, aquest any un referent per a aquestes activitats de màgia ha estat aquest espai. Hom podia pensar que la gent no hi aniria perquè és més lluny, però no ha estat pas així.

A part de l’increment de públic, què ha suposat que la majoria d’activitats es fessin en aquest espai?

Hem tingut la satisfacció que els músics han agraït molt el fet de poder seguir fent activitats d’aquest tipus, perquè francament estan travessant uns moments molt difícils de poder tirar endavant els seus projectes vitals i artístics. Segurament en altres poblacions no hi ha hagut aquest suport a la cultura i a les actuacions en viu que sí que hem donat a Martorell.

A quins públics s’han destinat els diferents espectacles?

Han sigut activitats pensades per anar-hi en família, per agradar als petits i als grans, veure un truc que no coneixies i quedar embadalit veient persones flotar en l’aire o tallant-les per la meitat. Una cosa és seguir aquestes il·lusions òptiques a la televisió, però veure-les en directe fa que sempre et quedis més parat.

Quins han estat els actes amb més afluència de públic?

El que va tenir més públic va ser el Sense límits, al que hi van assistir 218 persones, seguit de l’estrena a Martorell i projecció de la pel·lícula La vampira de Barcelona, amb 191 persones. Per darrera, l’espectacle Chapeau amb 188 i El gran Thurston amb 174. Vull posar de relleu l’estrena de La vampira de Barcelona, una pel·lícula gravada gairebé al cent per cent a la Nau 1 de Ca n’Oliveres, una cosa sorprenent tenint en compte que recrea la Barcelona de pre Guerra de cap al 1912, i que va tenir una estrena molt lluïda, amb la participació de membres de la productora i el director.

Sense comptar els sis espectacles de La Màgia del Nadal, la resta d’activitats culturals programades han aplegat unes 700 persones més. Com ho valora?

Hi ha hagut espectacles amb assistència més reduïda perquè els hem fet en un altre emplaçament, però que han cobert el seu nínxol de públic. Em refereixo, per exemple, a les projeccions de cinema a l’Auditori, a les que hi han assistit desenes de persones que valoren l’experiència col·lectiva de veure una pel·lícula en pantalla gegant i poder-la comentar, enlloc de fer-ho en pantalla petita i a través de diverses plataformes de continguts. A més, hem tingut la sort de gaudir d’estrenes musicals, de concerts amb cançons que no s’havien tocat mai en públic, com els del Pere Miró i el Xavi Pagès, i que freguen l’esdeveniment.

El darrer acte de la programació va ser el Campament Reial a Ca n’Oliveres del passat dimarts, establert durant tot el dia. Quina valoració en fa?

Va funcionar de forma excepcional. Fa unes setmanes vam llançar diferents missatges de tranquil·litat a la canalla per dir-los que Ses Magestats no fallarien a la cita, i així ha estat. Cal agrair d’una banda als empleats municipals que hagin treballat com ho han fet i, per descomptat, al Patronat de la Cavalcada de Reis, que un any més s’hi ha abocat i ha ajudat a que l’arribada dels Ses Magestats fos molt lluïda i que cap nen es quedés sense lliurar la seva carta.

Enguany, calia fer reserva per lliurar la carta a través de la plataforma entrades.martorell.cat. Quanta gent s’hi va apuntar?

Vam tenir 1.009 inscrits, famílies que van anar a lliurar la carta. Cal dir que són grups, no pas nens. Tenint en compte que en algunes famílies hi havia més de 2 o 3 infants, el número de persones va ser molt notable. A més, va ser tot un repte també des del punt de vista comunicatiu, i m’agradaria felicitar els treballadors del Departament de Comunicació de l’Ajuntament per la cobertura de l’acte i perquè aquest any hem tingut la novetat d’emetre, a través de martorelldigital.cat, un programa especial en el que es parlava de diferents aspectes de la Cavalcada i a més, hi havia connexions en directe, com ara el lliurament a Ses Magestats de la clau que obre tots els panys de les cases de Martorell.

I ara, en quines properes cites culturals estan treballant des de la Regidoria?

Intentarem, com hem fet en els darrers mesos, d’adaptar la majoria d’actes a fer des del punt de vista cultural de la manera més convenient. La més immediata és aquest diumenge, amb la celebració d’Els Tres Tombs a Ca n’Oliveres en un acte obert només als socis i sòcies de l’Associació d’Amics de Sant Antoni Abat, amb un concert i amb el repartiment de tortells i de vermuts, ja que no està permès fer un vermut a l’aire lliure per a centenars de persones en les condicions actuals. L’entitat s’ha adaptat a la situació actual i els vull agrair l’esforç que fan enguany per restringir aquest acte tan lluït.

Quines altres activitats hi ha a la vista?

Aquest gener hi haurà dues presentacions literàries en línia. I després hem de mirar el futur del Carnaval, a expenses de veure com es fa en altres poblacions i de quines són els mesures del Procicat i saber què es pot fer i que no, ja que anem cap a uns dies de restriccions i de tancaments, i hem de veure com evoluciona tot plegat a mig termini.