Inauguració de la nova nau de vehicles històrics de Ferrocarrils a Martorell Central

1441

El conseller de Territori, Juli Fernàndez, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra, i l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, han inaugurat avui el nou centre de preservació de vehicles històrics de Ferrocarrils, anomenat Espai de la via mètrica, situat al costat de l’estació de Martorell Central.

A la nova nau, hi ha exposades més d’una vintena de locomotores, cotxes i vagons que van prestar servei a la línia Llobregat-Anoia al llarg del segle XX, tant de viatgers com de mercaderies, i que són testimoni de l’evolució del transport ferroviari de Catalunya i, alhora, de l’evolució del país. Un cop inaugurat, la comitiva ha visitat les obres del nou aparcament d’enllaç per a 289 vehicles que FGC està construint al costat de l’estació.

Fernàndez ha explicat que l’exposició mostra “l’evolució de la companyia pública, Ferrocarrils, per millorar la vida de la gent” i ha defensat que “ara estem en un altre moment d’evolució d’aquesta línia, la del Llobregat-Anoia, amb la licitació, amb una inversió prevista de 400 milions d’euros, de l’L8 per a què aquesta línia penetri a Barcelona, fins a Gràcia, amb la construcció, a més, de tres noves estacions”.

Juli Fernàndez, conseller de Territori

El conseller ha posat en valor, a més, que des de dimecres passat “les i els joves fins a 30 anys ja es poden moure amb la nova T-Jove gràcies a la T-Mobilitat fent que la targeta de cartró també pugui ser una peça per a espais de memòria del transport com aquest”. Fernández ha recordat que aquest pas, a més, permet que les i els joves hagin vist desaparèixer les zones de l’ATM de Barcelona i ara paguin 40 euros, el que fins ara valia una única zona.

Juli Fernàndez, conseller de Territori

El conseller de Territori ha acabat la seva intervenció indicant que espera que “alguns moments del transport ferroviari que no ens fan la vida més fàcil”, en referència al servei de Rodalies, “també passin a la història”, tot recordant que el Govern ha reclamat el traspàs immediat de la seva gestió.

De la seva banda, el president de Ferrocarrils ha ressaltat la importància de la nova nau i l’aparcament en l’estratègia de la companyia. El nou aparcament forma part de l’estratègia de descarbonització de la mobilitat de Ferrocarrils, que passa per “fomentar l’ús del transport públic, facilitar l’intercanvi modal i millorar la mobilitat als principals municipis on FGC té estacions”.

Toni Segarra, president FGC

Pel que fa a la nova nau de material històric, ha posat en valor la funcionalitat de l’espai dins l’Estratègia de Patrimoni Històric de Ferrocarrils, que pretén “consolidar espais repartits pel país, de manera que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant”.

L’alcalde Fonollosa ha subratllat que l’Espai de la via mètrica “té molt de sentit que s’inauguri a Martorell perquè és una vila tradicionalment ferroviària”. “Aquesta va ser, durant molts, anys una zona degradada, de vies mortes i magatzems, però juntament amb la Generalitat i amb FGC, hem aconseguit que avui hi hagi aquest museu, les noves pistes de petanca, el futur Palau de Justícia, i l’àrea de park&ride. Passarem d’una zona degradada a una zona de nova centralitat”.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

Reforç de l’Estratègia de Patrimoni Històric d’FGC

A la nova nau s’exposen la major part dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia. Són peces preservades per Ferrocarrils que inclouen locomotores, cotxes i vagons, algunes de les quals pertanyen a l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona. La companyia ha dut a terme les tasques de restauració estètica d’aquests vehicles abans de traslladar-los a l’interior del nou espai expositiu, uns treballs on s’ha prioritzat retornar les peces al seu aspecte original.

L’edifici s’ha construït a l’espai on estaven els antics tallers de locomotores, al costat de la platja de vies i de l’aparcament d’enllaç de l’estació, i té connexió directa amb les vies d’FGC. Amb una superfície de 2.200 m2, la nau té 106 m de llargada, 21 m d’ample i 8,65 m d’alçada, i alberga en el seu interior tres vies de 105 m de longitud. Sobre aquestes vies s’han situat els diferents vehicles ferroviaris catalogats com a patrimoni històric.

FGC preveu, a més, incorporar l’Espai de la via mètrica dins del programa d’activitats del Tren de l’Ensenyament, una iniciativa de la companyia adreçada a escolars per transmetre’ls la importància del tren com a mitjà de transport públic i inculcar-los els valors del servei públic i col·lectiu. Així doncs, aquest espai es dedicarà també a la pedagogia i a l’educació del ferrocarril.

La creació de nous espais per a la preservació i exposició del material mòbil històric és una de les línies de treball de l’Estratègia del patrimoni històric de Ferrocarrils. Aquest espai se suma als altres centres que FGC ha habilitat els últims anys per preservar els seus vehicles i instal·lacions històrics com La Cotxera de Rubí, situada davant de l’antiga estació de Rubí; La Nau del tren històric del Vallès, al Centre Operatiu de Rubí, o El Moll de la Pobla, a l’estació de La Pobla de Segur de la línia Lleida – la Pobla de Segur. Tots aquestes espais complementen els dedicats al Cremallera de Núria, a Ribes de Freser; al Cremallera de Montserrat, a Monistrol de Montserrat; i als Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics, a La Pobla de Lillet.

Un aparcament amb més capacitat per fomentar la intermodalitat

Després de la inauguració, s’han visitat les obres del nou aparcament d’enllaç que Ferrocarrils està construint en una part de l’espai que ocupava l’antic aparcament a l’aire lliure, que tenia capacitat per a 118 vehicles. D’aquestes 118 places, se’n mantindran 48, a les quals se sumaran les 289 del nou aparcament que ara s’aixeca. En total, per tant, es generarà espai per a l’estacionament d’un total de 337 vehicles, el que suposa gairebé triplicar la capacitat d’aparcament que hi havia fins ara.

Amb aquest nou conjunt de places de pàrquing es pretén facilitar la intermodalitat entre el cotxe i el transport ferroviari al nus de Martorell, estratègic pel que fa a les comunicacions amb FGC cap a Barcelona (Pl. Espanya) i cap a Igualada, Olesa i Manresa, així com amb les línies de Rodalies que enllacen Martorell amb Granollers i Sant Vicenç de Calders amb Manresa.