La 1a Trobada de municipis del sector de l’automoció promou la unió davant el canvi industrial

856
1a Trobada nacional de municipis del sector de l'automoció i components

L’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, va participar ahir a la 1a Trobada nacional de municipis del sector de l’automoció i components, que va tenir lloc a Almussafes (València). La cita va aglutinar els principals municipis de l’Estat que compten amb empreses d’automoció o de components. L’objectiu ha estat debatre sobre els reptes de futur i unir esforços per fer-los front. Fonollosa va estar acompanyat pel regidor de Medi Ambient i Habitatge, Albert Fernández, la regidora de Promoció Econòmica i Comerç, Rosa Cadenas, i el coordinador general de l’Ajuntament, Rodrigo Alaminos.

Els ajuntaments de Martorell, Àvila, Pamplona, Vitòria, Martos, Figueruelas, Villamuriel de Cerrato i Almussafes es van donar cita en la convenció organitzada per l’Oficina Industrial d’Almussafes per compartir una anàlisi territorial de proximitat sobre els desafiaments que representa l’electrificació per al futur de l’ocupació en tots els territoris de l’Estat implicats.

Durant la jornada es van celebrar un total de cinc taules d’anàlisis. En una d’elles va intervenir Fonollosa, com a alcalde de Martorell, municipi que alberga la factoria SEAT, juntament amb Roberto Martín, alcalde de Villamuriel de Cerrato (Renault), Luis Bretol, alcalde de Figueruelas (Stellantis) i Raimundo Ruíz, regidor de Mobilitat i Espai públic de Vitòria (Mercedes-Benz).

“Una jornada per debatre cap a on va el sector de l’automoció, quins reptes hi ha per endavant i com es podrà compensar la possible pèrdua d’ocupació amb l’electrificació”, va dir Fonollosa als micròfons de Martorell TV, tot destacant també la presència de representants “dels municipis que acollim indústries del sector de l’automoció, però també de les empreses i els sindicats”.

Les conclusions van derivar en la necessitat de “constituir-nos com a associació de municipis del sector”, promoure una dinàmica de treball mútua per aproximar la planificació i presa de decisió del procés industrial als territoris de contacte en què aquestes decisions s’acaben materialitzant: els municipis.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

Altres taules rodones de la jornada van comptar amb presència activa d’AVIA (Clúster d’Automoció i Mobilitat Comunitat Valenciana), de les organitzacions sindicals UGT i CCOO, de les patronals nacionals, de les organitzacions empresarials de fabricants d’automòbils (ANFAC) i components (SERNAUTO), d’APPI i de les EGMs de les àrees industrials d’Almussafes.

La participació en una de les taules d’anàlisis de les perspectives del sector de fabricants davant els reptes i de la millor fórmula per ser destinataris dels fons europeus, dels representants de Ford, Seat, Mercedes Benz, Wolkswagen, Renaut, Stellantis i Nissan. Gestamp, Grup Segura i Grup Valgime van completar les veus del fòrum.

El sector de l’automoció suposa el 10% del PIB nacional, origina el 15% de tota la recaptació fiscal nacional i conforma el 9% de l’ocupació nacional al llarg de tota la cadena de valor. De fet, ocupa prop de dos milions de persones de manera directa i indirecta, amb alt nivell de qualificació i d’aquí la necessitat que hi hagi una major flexibilitat i una gestió més àgil i ràpida del segon PERTE.

“Amb el primer PERTE Volkswagen no hi estava gaire d’acord, però finalment hi va encaixar perquè imaginem que hi ha un compromís del govern de l’Estat, tot i que ho desconeixem, de complementar els ajuts en el segon PERTE”. “Hem de tenir en compte que el grup té prevista una inversió de més de 10.000 milions d’euros arreu de l’Estat i per això demana una part d’ajuda a l’Estat, finançada pels fons europeus”, va recordar el batlle.

Xavier Fonollosa, alcalde de Martorell

El sector de l’automoció suposa el 10% del PIB de tot l’Estat, origina el 15% de tota la recaptació fiscal i conforma el 9% de l’ocupació al llarg de tota la cadena de valor. De fet, ocupa gairebé a dos milions de persones de manera directa o indirecta, amb un alt nivell de qualificació, d’aquí la necessitat que hi hagi una major flexibilitat i una gestió més àgil i ràpida del segon PERTE.