La Policia Local de Martorell, a través de la seva Unitat de Proximitat, ha finalitzat una nova edició dels tallers de prevenció de l’assetjament escolar entre iguals, adreçats a tots els centres educatius del municipi, dins el pla d’actuacions del Pla Educatiu d’Entorn. Les sessions es van dur a terme del 6 al 9 d’octubre a les aules de 5è de Primària i del 10 al 17 d’octubre a 4t d’ESO, així com al Programa de Formació i Inserció-Pla de Transició al Treball (PFI-PTT). Una iniciativa que es desenvolupa amb molt bona acollida per part de les escoles.
Aquests tallers, impulsats arran d’una demanda dels mateixos centres educatius, tenen com a objectiu conscienciar l’alumnat sobre la importància de detectar, prevenir i actuar davant l’assetjament entre iguals.
Mohamed Bouachmir, agent de la Unitat de Proximitat de la Policia Local, explica que el projecte “va ser una demanda dels propis centres. Desgraciadament, el bullying és un problema que té la nostra societat. Com que vam veure que les escoles ens demanaven si podíem fer alguna intervenció per intentar prevenir els casos, vam preparar aquests tallers, que ja portem quatre anys fent i creiem que estan funcionant força bé”.

Sessions adaptades a cada edat
A 5è de Primària, els agents treballen sobretot la importància de comunicar les situacions d’assetjament a un adult de confiança -professors, monitors o entrenadors- per tal que la informació arribi i es pugui actuar a temps. “Moltes vegades, en els casos d’assetjament, tothom sap que estan assetjant un company, però no arriba la informació a l’adult per poder posar-hi remei”, comenta Bouachmir.
A 4t d’ESO, els tallers se centren en trencar la “llei del silenci” que sovint envolta aquests casos. Fins ara, aquesta sessió es feien a 1r d’ESO, però s’han traslladat als cursos superiors per abordar també el ciberassetjament, una realitat cada cop més present. “El ciberbullying està augmentant i, a més, està molt naturalitzat. Com més grans són, més normal ho veuen així. Per això aquest any hem fet el taller a 4t d’ESO, per treballar que no és acceptable”, explica Javier Anguita, agent de la Unitat de Proximitat.
De “delators” a “herois”
Un dels eixos centrals dels tallers és canviar la percepció sobre el fet d’informar d’una situació d’assetjament. “La paraula ‘delator’ la fan servir molt sovint, tot i que ells en diuen ‘sapo’. Però els fem veure que seu un ‘sapo’, com diuen ells, en realitat és ser un heroi. Perquè moltes vegades, quan algú informa al professor o un adult del que està passant, pot arribar a salvar una vida”, incideix Anguita.
Durant les sessions, també es parla dels protocols d’actuació dels centres i es recomana l’alumnat a utilitzar canals formals com el correu electrònic per informar els professors. “Així queda constància del que han comunicat i el centre pot començar a actuar”, afegeix Bouachmir.
Els agents destaquen que les respostes de l’alumnat varien segons l’edat. “A 5è de Primària o a 1r d’ESO s’obren molt i expliquen molts casos, fins i tot experiències pròpies. En canvi, a 4t d’ESO el bullying desapareix perquè hi ha silenci absolut. Estem treballant com abordar-ho, perquè en aquestes edats el grup d’iguals és molt important i això complica la comunicació”, assenyala Bouachmir, “però els companys sempre saben si s’està produint un cas d’assetjament a l’aula. Hem de trencar amb aquest rol”.

Bona acollida dels centres
Els centres educatius de Martorell valoren molt positivament aquesta col·laboració. “Si fos per ells, ampliaríem les sessions. Voldrien que hi anéssim més sovint, però els recursos són els que són i fem el que podem”, subratlla Javier Anguita.
Els tallers de la Policia Local de Martorell són una eina preventiva i pedagògica que, any rere any, contribueix a fomentar la convivència, el respecte i la responsabilitat col·lectiva a les aules. Tal com resumeixen Bouachmir, “l’objectiu principal és acabar amb el problema de l’assetjament escolar. Aconseguir-ho és difícil, però aquest és el propòsit, i creiem que anem pel bon camí”.






