Museus de Martorell celebra, del 3 al 14 d’abril, la Setmana del Refugi Antiaeri. Coincidint amb la commemoració dels 80 anys del final de la Guerra Civil, s’ha renovat l’exposició monogràfica sobre el refugi, amb el títol de Construïm refugis. Martorell sota les bombes. A més, Museus de Martorell participa en la mostra transversal 1939. L’abans i el després, organitzada per la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona.
L’exposició Construïm refugis. Martorell sota les bombes consta de set plafons. En el primer, segons avança la comissària de la mostra, Gemma Jiménez, s’incideix sobre “la metodologia bèl·lica i la introducció de l’aviació com a arma de guerra durant la Guerra Civil, que serà el primer conflicte europeu on els atacs aeris esdevindran generalitzats, sistemàtics i acuradament planificats” sobre la rereguarda republicana.
Per tant, el primer plafó “demostra com, per primera vegada a la història, les ciutats allunyades del front de batalla patiran bombardejos constantment, fet que comportarà l’urbicidi”, l’assassinat de les ciutats, de les vides i de les relacions humanes.
Gemma Jiménez, comissària exposició
El següent plafó “ens introdueix a la necessitat de defensar la rereguarda i com les ciutats aniran articulant diferents sistemes de protecció. L’adopció d’una defensa activa orientada a neutralitzar i intentar defensar-se de l’aviació enemiga. Les institucions i la població civil seran responsables de la defensa passiva de les ciutats”.
Gemma Jiménez, comissària de l'exposició
El tercer i quart plafó parlen “sobre quin tipus de mesures contempla la defensa passiva i sobre la construcció d’espais segurs on aixoplugar-se de les bombes. És així com apareixen uns refugis antiaeris que fins la guerra civil no existien, ja que es trobaven en una situació sense cap tipus de precedent”. El quart plafó “ens endinsa en el tipus de construcció i en la normativa que calia seguir tant a l’hora d’entrar al refugi com en l’estada”.
Gemma Jiménez, comissària de l'exposició
Els tres últims plafons parlen exclusivament de Martorell, de com s’organitza durant els primers mesos de guerra i com adopta les mesures de defensa passiva seguint les instruccions de la Generalitat. Els visitants coneixeran els espais que van servir com a refugis durant la guerra, tant els que es reaprofiten, com cellers i mines d’aigua, com el refugi de nova construcció de la plaça de la República, avui dia plaça de la Vila.
L’exposició finalitza amb l’atac de Martorell el 23 de gener de 1939 per part de l’aviació alemanya, concretament de la Legió Còndor que va ocasionar una quinzena de víctimes i la destrucció de nombrosos edificis de la Vila.
L’abans i el després de la Guerra Civil, present a la Xarxa de Museus Locals
D’altra banda, Museus de Martorell participa en una mostra transversal denominada 1939. L’abans i el després organitzada per la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, i en la qual hi prenen part un total de 25 museus locals de la demarcació.
La tècnica de Museus de Martorell indica que “aquesta mostra pretén posar en valor la rellevància dels museus com a dipositaris del llegat que narra els fets històrics, i, en el cas de Martorell, permetrà mostrar al públic un element preservat en el fons dels nostres museus i que representa l’acabament de la Guerra Civil”.
Yolanda Insa, tècnica Museus de Martorell
El refugi antiaeri es pot visitar lliurement dins els horaris establerts, però per participar a les visites guiades i poder veure, tant l’exposició monogràfica Construïm refugis. Martorell sota les bombes com la peça pertanyent a 1939. L’abans i el després, és imprescindible reservar prèviament al 93 774 22 23 o a museus@martorell.cat.
Cineclub ‘Laya Films-Documentals independents B’
Dins la Setmana del Refugi Antiaeri, Museus de Martorell i Cinema del Diable projectaran divendres, 13 d’abril, a les 18.30h, una selecció de documentals independents de la productora Laya Films, des del 1937 al 1938: Els tapers de la costa; Aragón 1937; Conmemoración del XIX Aniversario de la Revolución Rusa; Refugiados de guerra, i Catalunya Màrtir.
La productora Laya Films va dedicar-se, bàsicament, al reportatge de la guerra, tant en el front com en la reraguarda, i ho va fer intentant que el conflicte es conegués a tot arreu. Alhora, va mantenir la voluntat de difondre la cultura catalana.